Als ik een nu nieuwe identiteitskaart aanvraag (bijna verlopen), hoelang duurt het voordat ik de nieuwe in bezit heb?

Maken ze direct @ gemeentehuis, of is dat xx aantal dagen/weken wachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal duurt dat een week.

5 werkdagen

Inderdaad meestal een week maar je kan een spoedaanvraag doen. Kost uiteraard wel extra knaken, ik dacht iets rond de 70 euro extra, dan heb je hem dezelfde dag nog.

Zorg in ieder geval voor een goedgekeurde recente pasfoto. En als het vingerafdrukken nemen (vaak een drama) goed verloopt mag je je id kaart binnen een week ophalen.

Hierover staat op de site van de rijksoverheid het volgende: "Wachttijd na aanvraag paspoort of ID-kaart: Uw paspoort of ID-kaart is niet direct bij de aanvraag klaar. U kunt het document meestal binnen 5 werkdagen ophalen. Deze wachttijd is nodig omdat het reisdocument op een centrale plaats in Nederland wordt gemaakt. Als u het document eerder nodig heeft, kunt u gebruik maken van een spoedprocedure. Hiervoor moet u wel meer betalen. In uitzonderlijke gevallen kunt u voor een buitenlandse reis een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. " Je kunt deze informatie, en nog heel wat meer over het aanvragen van paspoort of id-kaart, terugvinden via de link. Ik weet niet waar je woont, maar normaal gesproken duurt het dus 5 werkdagen. Je zou even naar je gemeente kunnen bellen om te vragen hoe lang het in jouw gemeente ongeveer duurt.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pa...

Vijf werkdagen is de norm. Kijk even op de site van je gemeente voor meer informatie. En let op: rond deze tijd van het jaar zijn er vaak lange wachtrijen, bij sommige gemeenten hebben ze er daarom voor gekozen om op afspraak te werken. Dat betekend dat je niet zonder meer naar binnen kunt lopen om een paspoort of ID-kaart te laten maken maar dat je eerst een afspraak moet hebben. Kijk dus even goed op de site van je gemeente en let daarbij bijzonder op openingstijden en de eventuele verplichting tot het maken van een afspraak.

5 werkdagen. Wel laten vermelden dat u onder protest betaald voor de ID kaart. Er loopt een procedure bij de hoge raad waarin het moeten betalen voor een verplichte ID kaart wordt betwist.

Dat verschild per gemeente gewoon eventjes na vragen bij ons duurt het ruim 1 week.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100