Heeft iemand enkele voorbeelden van achteraf waar gebleken Complottheorieën?

Een theorie wat eerst als een complot-theorie gezien werd en later toch (met veel aantoonbare bewijzen) waar bleek te zijn.
En dan het liefst ook enkele Nederlandse Complottheorieën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat maatschappelijk werker Fred Spijkers 27 jaar lang door het ministerie van defensie en de staat der nederlanden is belaagd, gepest, getreiterd en vernederd omdat hij misstanden met oefenlandmijnen aan de kaak stelde, die een militair het leven hadden gekost.
Defensie wilde dit in de doofpot stoppen.

Toegevoegd na 7 minuten:
De erevaringen van Spijkers werden door velen afgedaan als "complottheorie" maar bleken helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw echt superinteressant artikel. Mocht u er nog meer weten, schroom dan niet om ze mij via een persoonlijk bericht op de hoogte te stellen :D

Andere antwoorden (1)

Die vraag is heel lastig te beantwoorden, want je spreekt pas van een complottheorie, als het ook echt een complottheorie blijkt te zijn. En een complottheorie is een theorie die van geen kanten deugt, en waar alleen een paar fanatieke hobbyisten dag in dag uit mee bezig zijn, terwijl het allemaal onzin is.

Je zou Watergate een complottheorie kunnen noemen, maar het is nooit een complottheorie geweest, omdat het uitkwam. Hooguit is er, toen de eerste feiten aan het licht kwamen, een enkeling geweest die het een complottheorie noemde. Complottheorieen komen dus per definitie nooit uit.

Dat we nooit op de maan zijn geweest (gefilmd in Hollywood-studio's), dat Bush 9/11 zelf heeft bedacht, de aarde plat is (er zijn websites over) en dat de regering inziet dat verhonderdvoudiging van het vitamine-C-verbruik, zal leiden tot een veel hogere levensverwachting, maar dat niet wil toegeven, omdat dan de AOW niet meer te betalen is, zijn allemaal echte complottheorieen. En daarom komen ze niet uit, om de doodeenvoudige reden dat het complottheorieen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.
Alleen ik had juist het idee dat dit niet waar is: 'want je spreekt pas van een complottheorie, als het ook echt een complottheorie blijkt te zijn. ' Van Wiki: 'Een complottheorie of samenzweringstheorie is een theorie die buiten de gangbare hypothese voor de verklaring van een waarneming treedt, en in plaats daarvan stelt dat de waarneming een gevolg is van manipulaties door twee of meer mensen, geheime diensten, of andere samenspanningen. Het begrip complottheorie gaat niet over echte (objectieve) samenzweringen, maar over (nog) onbewezen theorieën.' Maar ik weet niet of ik van wiki uit moet gaan.