Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met het zakenimperium van Donald Trump nu hij president is?

Kan hij het over 4 jaar gewoon weer overnemen en zo ja, kan hij dan nu niet gewoon zijn eigen toko gaan promoten over de hele wereld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Uit ethische overwegingen hebben de Amerikaanse presidenten tot nu toe altijd afstand gedaan van hun bedrijven voor de duur van hun mandaat. In de meeste gevallen kiezen ze daarbij voor een zogenaamd 'blind trust': een vermogensstichting waarbij een onafhankelijke derde partij het vermogen beheert. In het ideale scenario weten de eigenaren daarbij niet eens wat er met hun geld gebeurt. Onder andere Bill Clinton, Ronald Reagan en George H.W. Bush kozen tijdens hun ambtstermijn voor deze aanpak.
Voorafgaand aan zijn verkiezing kondigde Trump aan dat ingeval van een overwinning zijn imperium zal overgaan in de handen van zijn drie volwassen kinderen Ivanka, Donald, Eric en het vroegere management. "Ik zal me er niet mee bemoeien, want ik zal alleen maar interesse hebben voor ons land," beweerde hij.

Maar zelfs wanneer Trump zich aan die belofte houdt, blijft het wereldwijde imperium wel in familiehanden. Dat de miljardair zich niet zal mengen in wat er met zijn geld gebeurt, is zeer onwaarschijnlijk.

"Nu worden we geconfronteerd met de mogelijkheid dat een zoon of dochter van de president zal opduiken in Moskou of Oezbekistan of ergens anders om een deal over een nieuw eigendom te onderhandelen dat de naam van de president zal dragen en iedereen weet dat de president in werkelijheid een eigenaar van het bedrijf is," zei Trevor Potter, voormalig voorzitter van de federale verkiezingscommissie en adviseur van George H.W. Bush en John McCain in september. "Dat stelt problemen van een omvang die we nooit eerder gezien hebben"
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding