Waarom geen Europabreed beleid voor statiegeldregeling petflessen?

Het is belachelijk dat ik Poolse, Duitse, Franse en Belgische petflessen hier niet omgewisseld krijg voor statiegeld. Men denkt niet verder dan de Nederlandse grens. Ik kan die flessen alleen in de vuilnisbak kwijt en dat is slecht voor het milieu. Die Oranje containers van Plastic-heroes zijn ook overal verdwenen. Er is bar weinig interesse voor het milieu!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan petflessen waar ik geen raad mee weet misschien nog wel brengen naar de gemeentelijke milieu straat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet je voor de grap eens aan de grens gaan wonen ; mijn tuin lijkt af en toe wel een sorteercentrum voor welke flessen naar welke winkel terugmoeten voor het statiegeld....en dan kun je in Nederland nog redelijk met bijna alles in één winkel terecht, maar in Duitsland is dat een stuk ingewikkelder.
paulus811
7 jaar geleden
Misschien een domme vraag, maar waarom sleep je die flessen heel Europa door? Je kunt ze toch leeg inleveren in het land van aankoop? Neem aan dat je geen kisten vol met plastic flessen in Polen gaat halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om het volgende te voorkomen: zo'n 20 jaar geleden kwamen er Polen met bestelbusjes tjokvol met cola-flessen die ze in Polen voor een dubbeltje inkochten (inclusief) statiegeld, de cola verkochten ze (onderweg) en de lege flessen gingen in NL de automaat in. Toen was het statiegeld nog één gulden. Met een geheel lege bus gingen ze terug maar met keiharde nederlandsche florijnen in hun portomonnees!
paulus811
7 jaar geleden
Statiegeld 1 gulden? Welke jackpot-flessenautomaat was dat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus811: zo rond 2001, maar dat was voor jouw tijd... http://www.volkskrant.nl/archief/snel-geld-verdienen-dankzij-arbitrage-op-statiegeldflessen~a594751/ http://www.rd.nl/oud/econ/011022econ03.html

Antwoorden (2)

Dat zou erg veel overleg en veel geregel veroorzaken voor een relatief klein probleem. De meeste flessen worden namelijk ingeleverd in het land waarvoor men statiegeld ervoor betaald heeft.

Dat is meteen een probleem: zo'n systeem zou alleen werken als het bedrag per fles in elk land gelijk is. Anders zou ergens in de keten iemand schade lijden.
Computoon
7 jaar geleden
Er is gene Europabreed beleid omdat 'Europa' er niet in geslaagd is om hierover tot een besluit te komen dat geldt voor alle 28 lidstaten.
tinus1969