Er worden verschillende bedragen genoemd en de informatie verandert vaak of is onduidelijk. Hetgeen ik antwoord kan dus veranderen.

Begin mei 2011 maakte de eurolanden en het IMF bekend Griekenland te willen steunen met een lening van 110 miljard euro, verspreid over drie jaar. De eerste 20 miljard zijn nu aangevraagd door Griekenland.

Van de totale 110 miljard die beschikbaar is komt 80 miljard voor rekening van de eurolanden en 30 miljard komt van het IMF. Voorgerekend wordt dat Duitsland het leeuwendeel zal betalen. Nederland zal in totaal 4,7 miljard euro bijdragen.

De leningen zijn gebonden aan zeer strenge voorwaarden. De Griekse overheidsuitgaven moeten over drie jaar met 30 miljard euro worden teruggebracht en het begrotingstekort moet in 2014 tot onder de 3 % van het BBP zijn gedaald. Om aan deze voorwaarden te kunnen voldoen zullen de Grieken streng moeten bezuinigen.

Griekenland heeft een enorm begrotingstekort van 13,6 procent. Volgens Europese regels mag het tekort niet hoger zijn dan 3 procent. Griekenland heeft de EU jarenlang verkeerde informatie gegeven over de Financiële gezondheid van het land.

Als Griekenland niet aan de voorwaarden kan voldoen, kunnen de eurolanden elk kwartaal besluiten de lening op te schorten. Griekenland heeft hiermee ook ingestemd dus dit is een goede garantie dat ze in ieder geval hun best gaan doen om de economie weer op de rails te krijgen.