Een aantal brigades van de Koninklijke Marechaussee (Politie & Beveiliging, Grensbewaking en Vreemdelingenzaken) op de luchthaven Schiphol zijn vanaf januari 2015 meer gaan samenwerken op Schiphol. Dit wordt de ‘grenspolitietaak’ genoemd.

De brigade Politie & Beveiliging zorgt voor de algehele beveiliging van de burgerluchtvaart op de luchthaven Schiphol. Dit houdt in dat zij continue (in een 24-uur bezetting) de luchthaven, de werknemers en de passagiers beveiligen. Ook is deze brigade verantwoordelijk voor de politietaken en noodhulp op en rondom de luchthaven; denk hierbij aan het afhandelen van strafbare feiten, onwelwordingen en bijvoorbeeld verkeersongevallen.
De brigade Grensbewaking is onder andere verantwoordelijk voor de paspoortcontrole. Door de controles die zij uitvoeren, wordt voorkomen dat bijvoorbeeld personen met een vals paspoort de grens passeren. Ook kunnen zij door middels van het controleren van het het paspoort achterhalen of de persoon die aan de balie staat nog gezocht wordt door Justitie.
De brigade Vreemdelingenzaken tenslotte is onder andere verantwoordelijk voor de uitreis van illegale vreemdelingen of bijvoorbeeld het ophalen van verdachten die worden uitgeleverd aan Nederland.
SimonV
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
+ van mij, goed antwoord!
Zij worden ook altijd opgeroepen door beveiligers die iets waarnemen dat gevaar oplevert, diefstal verdacht lijkt en dit soort vergrijpen.misdrijven enz. Zij zijn ook diegenen die agressieve passagiers uit het toestel moeten (af)halen of overmeesteren en afvoeren. Het zijn feitelijk de handhavers bij calamiteiten.