Is het kwijt raken van een ID kaart gevaarlijk?

Hallo,

Een vriend is vandaag zijn ID kaart kwijt geraakt.
Hij zei dat het niet veel uitmaakt aangezien hij ook
een rijbewijs en een paspoort bezit.

- Maar kan het riskant zijn om geen aangifte
bij de politie te doen?

- Wat kan er in het ergste geval gebeuren als
de ID kaart in slechte handen valt?

- Mijn vriend zei ook: Als ik een rijbewijs of paspoort
bezit dan is ID kaart overbodig. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: Moet hij ook een nieuwe ID kaart aanschaffen
na zijn aangifte? (En is die ook weer 4-5 jaar geldig?) Want hij al in bezit van een Nederlandse paspoort
en een rijbewijs.

Het beste antwoord

Het kwijtraken (verlies/diefstal) van persoons eigendommen
moeten altijd gemeld worden bij politie, dit om misbruik te voorkomen.
Lees onderstaande link even door, daar staat precies hoe en wat, ook hoe te handelen als je het weer terug vind.
Wat het laatste betreft: Als hij rijbewijs of paspoort heeft is dit voldoende, alleen weet ik niet zeker of men bij ALLE legitimatie genoegen neemt met een rijbewijs.
Maar het verlies van identiteitskaart moet gemeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou toch maar aangifte bij de politie doen.
Bij mijn weten is dit zelfs verplicht.
12 jaar geleden
Id kaart is bezit van de staat en die moet je inleveren. Ik zou er melding van doen bij de gemeente anders kunnen ze gebruik maken van je persoonlijkheid als hij in de verkeerde handen valt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriend ooit weer een nieuwe id-kaart wil aanvragen, dan zal de gemeente hem eerst langs het politiebureau sturen, om aangifte te doen van vermissing van zijn oude kaart. Anders kan hij geen nieuwe krijgen.

Het klopt dat hij voorlopig ook met zijn paspoort en rijbewijs uit de voeten kan, om zich te identificeren.

Echter als iemand anders zijn id-kaart gebruikt in bijv bekeuringssituaties, dan staat je vriend niet echt sterk, als hij wil aantonen, dat hij het niet was. En zo kan er op veel meer manier id-fraude gepleegd worden. Altijd dus even aangifte doen!
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan iemand anders zijn ID kaart gebruiken?
Zijn gezicht staat toch op de ID kaart? Dus tenzij die iemand
erg veel om hem lijkt kan hij er toch niks mee?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
veel mensen lijken best wel veel op elkaar. zeker op foto's.
dit staat op een id pas staat dit 'dit document is eigendom van de staat der nederlanden de houder is verplicht het document zorgvuldig te bewaren het eigenmachtig aanbrengen van wijzingingen en of aanvullingen maakt het document ongeldig en is strafbaar een nieuw docement wordt in beginsel pas uitgereikt na inverering van het eerder versterkte document' dus zal aangiften doen want denk dat je daar wel herrie over kan krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vriend moet zeker aangifte doen bij vermissing van zijn ideekaart. Dat is erg belangrijk zoals al vermeld.
Je vriend heeft, als hij ook een paspoort heeft, geen ID-kaart nodig. De meeste mensen hebben of een paspoort, of een ID-kaart.
Legitimeren met je rijbewijs wordt lang niet overal toegestaan.