wie is de belangrijkste binnen een politieke partij?

na wat zoeken op google heb ik gevonden dat een lijsttrekker de belangrijkste is binnen een partij, alleen lijkt mij dit sterk, omdat ik altijd dacht de belangrijkste persoon verdiend ook het meeste?

wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een lijsttrekker is de persoon van een partij die het hoogst op de kandidatenlijst staat bij de verkiezingen. Het is de politiek leider die in zekere zin het visitekaartje is van de partij, ze krijgen ook altijd de meeste media-aandacht. Na een succesvolle verkiezing worden zij meestal ook als eerste naar voren geschoven voor een plaats in de coalitie of voor de rol van minister-president.

Maar al dat staat los van de verdiensten. Voor kleine, nieuwe partijen is in veel gevallen het lijstrekkerschap een soort van erefunctie. Pas als zij succesvol worden in de politiek krijgen zij een grotere financiële beloning.
Maar hoeveel iemand verdient staat vaak niet in verhouding tot hoe belangrijk iemand is. De minister-president verdient 'slechts' 181.000 euro. Dat is veel minder dan dat van de CEO van Aegon, die verdient 977.313.
Is daardoor de CEO belangrijker dan de minister president? De meeste mensen zullen zeggen van niet.
De hoogte van een salaris zegt vaak niet veel over hoe belangrijk iemand is. Een ziekenhuisdirecteur verdient vaak meer dan een minister-president terwijl veel mensen van mening zijn dat voor de daadwerkelijke zorg van een patiënt de verplegers het allerbelangrijkste zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb voor jou antwoord gekozen omdat het antwoord van die man niet in mijn taal is, moet de helft van zijn woorden opzoeken in google. Dus bedankt! =)

Andere antwoorden (1)

Het belangrijkste orgaan binnen een politieke partij is het partijcongres. Dit is een vergadering van feitelijk alle leden. Een congres komt komt doorgaans eens per twee jaar bijeen of wanneer en verkiezingen zijn.

Het dagelijkse bestuur van een partij is doorgaans het dagelijks bestuur. Dit is veelal de partijvoorzitter, secretaris, penningmeester en fractievoorzitter van de Tweede Kamerfractie. Echter, deze samenstelling kan per partij verschillen.

De lijsttrekker heeft feitelijk niets te vertellen binnen een partij. Dit veranderd wanneer de lijsttrekker ook fractievoorzitter wordt na verkiezingen. Maar toch blijft ook dan zijn rol beperkt.

Om kort door de bocht te gaan, de belangrijkste personen binnen een politieke partij zijn de leden van deze partij. Met uitzondering van de PVV natuurlijk want deze partij kent geen leden. Bij die partij geldt wel dat enkel Geert Wilders alle besluiten neemt. En ja, dat kunt niet democratisch noemen misschien zelfs wel dictoriaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bekijk bijv. eens dit organogram van de SP.

http://www.sp.nl/partij/bestuur/