Rechts op het politieke spectrum betekent dat je oa geloofd in vrije markt en dat de overheid zich niet te veel met burgers moet bemoeien. Dat klopt met de denkbeelden van die heren. Overigens worden ze zo niet alleen door anderen neergezet, dat vinden ze zelf ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat ze dat zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze het zijn? (waren..)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat links bagger schijt voor echte verandering
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in nederland hebben we geen echte extreem rechtse, de personen die zeggen dat ze extreem rechts zijn zijn het gewoon niet met hun eens en willen ze daarmee in een kwaad daglicht zetten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mischien zijn ze dat ook wel, desondanks ben ik het meestal met ze eens. zeker met Pim.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil Geert Wilders en Pim Fortuyn absoluut geen extreem rechts noemen maar mensen denken vaak al als je wat pittige uitspraken hebt over minderheden etc. dat je dan gelijk extreem rechts bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat die politici ook eens een compliment verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze bekend staan als criticussen van de islam. Oftwel ze zijn tegen het Islamregime binnen Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat schelden altijd eenvoudiger is dan argumenteren. "Plak mensen een stikker op en zet ze in de hoek!" lijkt voor vele tegenstanders nog altijd het devies.

Volgens mij mede ingegeven door onmacht en misplaatste angst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat hun uitspraken ongenuanceerd en populistisch zijn. Ze zetten aan tot haat en racisme. Ik hoop wel dat je zelf in ziet waarom Wilders en Fortuyn als rechts worden gezien. Uitspraken als dat Nederland wordt overspoeld door een tsunami van Islam en dat de Koran een fascistisch boek is zijn ongenuanceerd. Als prediken ze zelf niet geweld het moge duidelijk zijn dat sommige mensen dit als goedkeuring van geweld gebruiken. Naar mijn idee maken de ongenuanceerde meningen van Wilders, Vedronk, Pastors, Fortuyn et cetera Nederland kapot. Ik was er trots op dat Nederland voorliep qua tolerantie wegens minderheden. Het eerste Europese land met vrijheid van geloof. Het eerste land met het homo huwelijk. Dat is iets om trots op te zijn. Maar naar mijn mening zijn de uitspraken van wilders alleen om ophef te maken en onuitvoerbaar. Echter mensen die naar mijn idee niet goed kunnen nadenken lopen hier klakkeloos achter na. Zonder bijvoorbeeld na te denken dat de bijbel tot even veel geweld kan aanzetten dan de koran. Dat moslims ook normale mensen zijn die een grote bijdrage leveren aan de Nederlandse maatschappij. Dat het onmenselijk is om allochtonen die lang in Nederland hebben gewoon het land uit te zetten et cetera.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb geen bronnen gebruikt :S
Dit is een definitiekwestie: Een van de kenmerken van extreem rechtse filosofie is dat gelijkheid geen vaste waarde is, de ene cultuur (over het algemeen de eigen) wordt als waardevoller gezien dan de andere.
Aangezien Wilders een beperking van de rechten van moslims en de islam in het algemeen nastreeft voldoet hij aan dit deel van dedefinitie van extreem rechts. Op andere punten verschilt hij, maar aangezien hij deze anti-islam mening als speerpunt heeft is het niet onterecht om hem extreem rechts te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessante vraag, vooral omdat intrinsiek lijkt te ademen dat je het daar niet mee eens bent, maar bovendien de meeste 'reageerders' (niet antwoorders) het daar mee eens lijken te zijn.

Waarom de twee als rechts (niet direct extreem rechts) worden aangegeven, is door de vroegere verzuiling van de nederlandse politiek. Waarom de richting of plaatsing (zal wellicht met de zetels fysiek in de kamer te maken hebben) weet ik niet, echter is het zo dat mensen die vinden dat mensen minder zelf moeten kunnen kiezen, rechts worden genoemd en wanneer men dan ook nog vindt dat 'eigen volk' eerst komt (iets dat in veel gradaties kan worden uitgelegd overigens), wordt dit nog rechtser genoemd. Als uitspraken door volksvertegenwoordigers hierin dusdanige omvang gaat aannemen als "alles dat anders is eruit" (wie bepaalt wat anders) en andere uitspraken doen die frontaal op de Grondwet staan. De Grondwet is opgebouwd uit regels die bedoeld zijn om het individu te beschermen. Helaas is ieder individu er een en niet alleen nederlandse individuen, dit zou wellicht moeten veranderen in de Grondwet.

Persoonlijk vind ik inderdaad dat Wilders en Fortuyn rechtse propaganda verkondig(d)en. Echter doen ze dit op gevoelsmatige items die helaas tegenwoordig worden onderbouwd door het verval in de gehele maatschappij (niet alleen in de niet van origine Nederlandse medeburgers).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Extreem rechts is een belediging, niet een politieke positie. Een rechtse partij is over het algemeen een partij die voor een kleine overheid is (dan wel anarcho-kapitalistisch is) en voor kapitalisme. Linkse partijen zijn daarentegen voor een grote overheid, en voor het publieke eigendom van de productie middelen. Verder is er nog een secundaire gebruik van de termen links/rechts waar links voor politieke globalisering is (politieke centralisering), en rechts voor nationalisering (politieke decentralisering).

Voorbeeld waarom extreem-rechts slechts een belediging is: De Nazi Partij van Adolf Hitler wordt gezien als voorbeeld van een extreem-rechtse partij, deze partij was een nationaal socialistische partij. Een linkse partij in de normale definitie, maar rechts in het secundaire gebruik van de termen links/rechts.

Zelf denk ik dat dit onderscheid er is gekomen voor de tweede wereld oorlog toen er een hevige intellectuele strijd was tussen nationaal socialisten (zoals de Nazis en de NSB) en de internationale socialisten (d.w.z. communisten). Het tweede gebruik van links/rechts is daarom eerder een onderscheid binnen de linkse politiek.