Zitten de politiek rechtse mensen rechts en de linkse mensen links in de 1e/2e kamer?

Ik geloof dat het begrijp rechtse en linkse partij komt van de plaats waarop deze partijen zaten in de 2e kamer. Is dat zo? en is het nog steeds zo dat partijen volgens die verdeling in de 1e of 2e kamer zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De PVV zit helemaal rechts (vanuit het standpunt van de voorzitter gezien) en de SP helemaal links, ja. Maar verder? De VVD zit in het midden en rechts(!) daarvan het CDA. Verdonk zit links(!) van het CDA evenals de SGP. Hieronder een kaartje waarop je precies kan zien welke partij waar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het klopt inderdaad wel links zit aan de linkerkant van de kamer en rechts aan de rechterkant. Maar ze halen daar niet hun definitie vandaan. Dit onderscheid werd gemaakt waar politici zaten ten tijde van de franse revolutie ten opzichte van de koning. Linkse politici links et cetera. Dit onderscheid is wereldwijd ingevoerd. NIet alleen Nederlands kent dus het onderscheid tussen links en rechts maar vrijwel elk land.