Wat doen de overheden in de wereld om zich voor te bereiden op een aarde zonder olie?

Ik zag gisteren een documentaire op Discovery over het leven op aarde als er ineens geen olie meer is.

Misschien was het ineens-gedeelte niet realistisch maar het was wel schokkend wat er dan met de aarde / de mensheid zal gebeuren. Alles wat we gewend zijn zal weg zijn.

Nu ben ik wel benieuwd wat doen overheden in de wereld hier nu tegen? Zijn ze bezig met alternatieven? In hoeverre zetten ze hier vaart achter? Of is het meer een het komt ooit wel situatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het hout heel erg snel op, totale ontbossing dus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat op mij de meeste indruk maakte, was de enorme vlucht uit de uitgehongerde, koude steden naar het zuiden, en de keuze : gebruiken we de extra-aangeplante mais voor brandstof of voor voedsel?

Het beste antwoord

Er zijn nog wel olievoorraden voorlopig , maar op langere termijn lijken alleen een paar landen het monopolie te gaan uitmaken : Enkele van de Golfstaten ,enkele landen in het Evenaars-Westen van Afrika en Rusland.
En alternatieven is men al lang aan het ontwikkelen , maar of die afdoende zullen zijn in de toekomst is de vraag en het prijskaartje. Bio-energie , plantaardige olie , alternatieve elektriciteit , waterstof toepassingen , gebruik maken van Lithium als brandstof, oliewinning uit steen en zand , kernenergie ,zonne ,water ,wind -energie, isolatie , proberen zuinige toestellen te bouwen.
De overheden maken voorlopig dat ze niet afhangen van één producent.
Stimuleren alternatieve energiebronnen (zon ,wind, bio-massa ,aardwarmte...)
Wijzen op zuinigheid.
Houden kerncentrales open , laten winning van steenkool-bruinkool op een kier staan.
Waterstof ...zou de oplossing kunnen worden voor bijna alle energie-problemen (helaas nog te duur).
Wees nu eens eerlijk : hoe lang wordt aardolie wereldwijd massaal gebruikt ? 75 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat jij vraagt is iets uitgebreider en denk ik ook iets ingewikkelder. Er wordt al jaren lang wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe wij alternatieve kunnen ontwikkelen voor de fossiele brandstoffen
ronron1212
13 jaar geleden
Steeds meer mensen in overheidsfuncties raken van het zoeken naar ""Duurzame producten en een duurzame levenswijze overtuigd""

De huidige regering in Nederland zoekt het in kernenergie,
dat zal zeker niet duurzaam zijn, omdat dat op den duur alle leven doodt.

De macht van de olieproducenten reikt ver hoor.
Zaken als zonneenergie, windenergie zouden al veer verder zijn doorontwikkeld als er niet heel veel tegenwerking was.

De overheden vormen niet meer dan door de burgers gekozen personen. Zolang de burgers zelf niet inzien dat duurzaamheid noodzakelijk is voor de toekomst van het menselijk leven, blijven we zitten met onbenullen in de overheden. En dat is wereldwijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zoeken naar alternatieven wordt door de overheden wel met de mond beleden maar meestal liggen hun prioriteiten bij leukere zaken.
Overheden zijn vaak net mensen en meestal denken ze dus:' 't Zal mijn tijd wel uitduren.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom gaan wij verder met het halen van energie uit gas en olie? Omdat dit goedkoper is! Economie, marktwerking.

Mensen willen de goedkoopste energie, dat komt nu nog van de fossiele brandstoffen. Op het moment dat deze fossiele brandstoffen schaars worden, worden zij duurder. Tot het punt is bereikt dat deze energie duurder is dan de groene energie.
Op dit moment gaan bedrijven massaal over op groene energie, dit is nu het rendabelst voor een bedrijf.

De overheid geeft al genoeg subsidies aan groene energie, het doel is om het aantrekkelijk te maken. Alleen dit is het natuurlijk niet. Op dit moment kost het ons dus geld, als de olie opraakt, verdienen wij (bedrijven) er geld aan.

Het is dus een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer raken de fossiele brandstoffen voorraden op?
- Aardgas in het jaar 2068
- Olie in het jaar 2047
- Kolen in het jaar 2140
- Uranium in het jaar 2144

Dit zijn de daadwerkelijke schattingen.
Je ziet dat Kolen en Uranium dus fossiele brandstoffen nog een langere voorraad hebben, dus die zullen gewoon toegepast worden in de toekomst.
Wat de meeste regeringen nu al druk mee bezig zijn is iedereen verzoeken, om de auto wat minder te gebruiken, pak een wat vaker de fiets, schaf zuinige milieuvriendelijke auto`s aan, stook een graad minder in je eigen huis, en zo zijn er dus genoeg voorbeelden, waar de regering jou op wijst, dat we een toekomst krijgen, zonder olie.
Zelf vermoed ik dat we nog meer afhankelijk worden van elektrischiteit ter vervanging van gas en olie.
Extra kerncentrales en de kolen centrales zullen dus nog wel blijven bestaan, tot de wetenschap zover is, dat er andere alternatieven zijn, om op een andere manier te voldoen aan onze wens, om ons van energie te blijven voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb deze ook gezien, ik vond het een slechte documentaire.. Ze hadden het voornamelijk over vervanging van vervoer wat op olieproducten gebaseerd was en de toekomstvisie. Ondertussen zag je in die toekomstvisie wel legio aan producten die óók op basis van olie worden gemaakt.