Is er binnen het huidige politieke bestel nog een partij die geheel jouw stem verwoordt?

Is er nog 1 partij waarvan die een duidelijke koers vaart? Zo ja, waarom? Zo nee, waarin is dit veranderd volgens jou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, alle partijen zijn op dit moment behoorlijk aan het veranderen. De meeste opvattingen van partijen over een aantal zaken begint steeds meer te egaliseren. Overigens is dit geen ontwikkeling om je zorgen over te maken: in de geschiedenis hebben partijen vaker dit soort bewegingen gemaakt. Na polarisatie komt egalisering, dat weer gevolgd wordt door polarisatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je geeft als optie dat er een partij zou zijn die nog een duidelijke koers vaart of dat dit wellicht zo geweest is maar nu veranderd zou zijn.

Ik stem al een tijdje SP (ja kom maar met de minduimpjes). Maar ik ben het nooit volledig eens geweest met alle standpunten van die partij, met andere woorden voor mij is er niet veel veranderd, want ik kan me nog steeds niet achter alle standpunten plaatsen.

Dat zou dan misschien ook nog een derde optie kunnen zijn naast een partij die ooit een koers gevaren heeft maar nu niet meer of een partij die dat nu doet maar in het verleden niet is het natuurlijk nog mogelijk dat je bij gebrek aan beter maar stemt op datgene wat het dichtste bij komt.

Antwoord voor mij dus heel in het kort, nee, het is "chosing the least evil" voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben verre an voor de SP maar geef je toch een +1. Goed antwoord.
Ja, absoluut. Die partij is misschien wat te gematigd naar mijn zin, maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die partij wat te gematigd is naar je zin, dan is het toch geen partij die geheel je stem verwoordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan 90% is voor mij 'geheel'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het aan Geert doorgeven
Nee, er is geen partij die geheel mijn stem vertegenwoordigt. Maar dat is niets nieuws, dat is ook nooit zo geweest, en het kan ook haast niet. Zoveel mensen, zoveel meningen, dus ga je voor de grootste gemene deler.

Overigens zijn er best nog wel partijen die een duidelijke koers varen, maar dat heeft niet zo heel veel te maken met geheel mijn stem verwoorden. De SP vaart volgens mij bijvoorbeeld wel een duidelijke koers, maar ik ben geen socialist, communist of maoist, en heb er dan ook niet zoveel te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag er was een partij die bijna volledig mijn stem verwoorde maar die partij is te populistisch geworden. Dat was de SP. Veel partijen zijn te vaag en te niet specifiek om volledig bij iemand aan te sluiten en dat vind ik ook maar goed. Waarom? Omdat dat er anders veel te veel partijen komen er zijn nu al veel partijen met verschillende meningen, het gevolg is dat partijen met compleet andere meningen met elkaar moeten samenwerken. Het gevolg is dat de politiek erg traag en moeizaam verloopt. Als er meer partijen komen dan gaat het nog trager en nog moeizamer verlopen. Er is voor vrijwel niemand (zelfs niet de leden van de partij zelf) een partij die volledig in overeenstemming is met je eigen mening er zijn wel partijen die dicht genoeg in de buurt komen (Tegenwoordig bij mij Groen Links). Nog een toevoeging: Nederland is een van de landen met de meeste politieke keuzes. (dan wel niet het land met de meeste keuzes) In het buitenland is het dus veel erger zo kan je in Amerika (praktisch gezien) maar op 2 partijen stemmen democraat of republikein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil even een heel groot onderscheid maken tussen een politieke partij die mijn stem verwoordt en een partij die een duidelijke koers vaart. Ik verafschuw partijen die alleen maar bezig zijn met het varen van duidelijke koersen. De wereld is nu eenmaal niet zwart-wit, het is de nuance die ervoor zorgt dat de ene partij wel te pruimen is en de andere niet, en een partij moet zeker zijn beleid niet gaan aanpassen om de "koers duidelijker te maken". Je kunt wel gaan roepen dat alle buitenlanders eruit moeten of alle uitkeringen omhoog, maar deze "duidelijke koersen" zijn eigenlijk nooit de oplossing voor een probleem.
De te varen koers is vaak iets ingewikkelder, en ik vind zeker dat er binnen de meeste politieke partijen te weinig moeite wordt gedaan om aan de burger/kiezer uit te leggen wat ze doen en waarom ze het willen doen. Te vaak wordt er vanuit gegaan dat we het toch niet begrijpen en wordt er weer een gezellige oneliner in gegooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een periode twijfelde ik, de poppetjes waren soms niet helemaal zoals ik het graag zie. Maar toch....

echt elke keer dat ik de kieswijzer invul, en alle vragen werkelijk beantwoord zoals ik ze zie, dan valt mijn profiel 'bovenop' het logo van mijn partij,

Dus daarom de laatste kamerverkiezingen toch maar weer mijn partij gestemd al had ik twijfels en zaten ze echt behoorlijk in de min.

Ik heb er geen spijt van, want het is nu eenmaal zoals ik denk. Het programma geeft echt mijn denken en mijn mening weer. En nu zitten ze weer prachtig in de plus zeg. En de partijleider weert zich fantastisch goed tegen de boosaardige krachten in deze wereld:) Ben ik dan toch wel weer blij mee:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Globaal gezien komt de VVD nog het meeste in de buurt bij mijn wensen. Dus daar stem ik ook vrij consequent op. Hoewel de PVV ook aardig in de buurt komt. Dus ik weet niet wat ik in 2011 stem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een partij "geheel jouw stem verwoordt" dan ben je of zelf de stichter en/of roerganger of je denkt niet zelf na en volgt blindelings de ideologie van die partij. Dus laten we hopen dat het antwoord nee is.

Volgens mij zijn er nu juist meer dan ooit partijen die een eigen koers varen. De SP doet dat al jaren en ook Wilders kun je niet beschuldigen van mainstream politiek.

Er is in de jaren 90 een afstand tussen burger en politiek ontstaan. Mensen verloren het verstouwen omdat ze niet meer geloofde dat de politiek wist wat er in de samenleving gebeurde. Bovendien was er een was het een grijze massa geworden.

Pim Fortuyn was de eerste die hier "gebruik" van maakte en dichter bij het volk stond omdat hij 100% zich zelf was en zei wat hij dacht zonder politiek correcte filter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is 1 partij die heeeeel dichtbij alles waar ik achter sta en wat ik veranderd wil zien komt, behalve op 1 punt (nl. stamcelonderzoek, precies het tegenovergestelde van hoe ik er tegenover sta).
Ik sta er dus voor in ieder geval 95% achter en zal er dus op blijven stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het stemmen is het altijd afwegen welke standpunten het belangrijkste zijn.
Een partij kan nooit iedereen vertegen woordigen.
daarom lees ik alle standpunten van de verschillende partijen even door en heb dan voor mij eigen een lijstje gemaakt wat ik belangrijk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet één partij die mijn stem geheel verwoordt, maar als technocraat zijnde vind ik dat ook niet zo heel verwonderlijk. Er zijn nog teveel mensen afhankelijk van het in stand houden van sommige problemen - of er valt niet genoeg geld te verdienen aan de oplossing - om alle beschikbare hulpmiddelen in te zetten om deze op te lossen middels soms (naar mijn idee) toch behoorlijk voor de hand liggende oplossingen.

Op basis van overige politieke/sociale/milieugerelateerde opvattingen schommel ik meestal tussen GL en D66 (ja, lach maar) in, maar mijn optimale keus ligt toch bij en partij die momenteel dus gewoonweg niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zou moeten stemmen dan zou ik dat op groenlinks doen. Als je vraagt is er nog een politiekepartij voor mij. Dan kan ik me op dit moment mij niet spiegelen. We hebben te veel partijen en ze zijn te stroperig. Hun idieologie is aan de start enrgiek en spannend maar de partijen verzanden in oeverloze discussie, doen hun visie`s geen eer aan, en men is altijd bezig om in de macht van coalitie,te bijten. Beloften kinnen dan ook niet altijd wwargemaaakt worden. Al stemmen wij op partijen, de partijen bepalen beleid en die strookt vaak niet met wat de bevolking wil. Het is lang geleden dat er nog charistmatische figuren leiding namen. Groenlinks heeft voor mij de nog waarde. Alles kan beter. Persoonlijk vind ik onze tweedekamer geen afspiegeling van waarden vanuit de bevolking meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vind van niet. Dit lijkt te komen doordat partijen het volk naar de mond praten en niet meer zelf ergens voor staan. Het populisme wint het van principes.

Verder is er een groot verschil tussen een duidelijk partijprogramma en het uitvoeren van wat men de kiezers beloofd. Er is altijd een escape van "gesneuveld in de coalitie" en dergelijke. Bovendien heb ik niet de indruk dat het programma na de verkiezingen nog enige rol speelt. het is meer elkaar de loef afsteken, op de man aanvallen, proberen te pootje haken, en zo voort.

Je begrijpt dat ik het niet zo hoog op heb met het huidige systeem. Ik zou liever op standpunten en/of principes stemmen dan op partijen. Zo kan ik de goede standpunten over alle partijen heen kiezen, sneuvelt mijn stem niet in een coalitie en hebben we minder last van zigzag politiek en het kinderachtige politieke pesten. Het moet om inhoud gaan, en niet om partijen/personen.