Vroeger moest je in staat van beschuldiging gesteld worden om persoonlijke gegevens af te staan... Is dat nu niet meer nodig?

Als je wil reizen dan ben je verdacht... En daarom moet je je vingerafdruk afstaan en die komt dan op een RFID-chip te staan en die zendt je vingerafdruk en je gegevens uit voor een ieder die dat horen/weten wil/kan...

Zijn wij Nederlanders zo ontzettend naïef dat wij alle medeNederlanders niet vertrouwen en de Politie carte blanche geven en daarmee ook iedereen die kwaad wil...

Zo wilde men ook RFID-chips maken op bankbiljetten, die zenden dan hun waarde uit en dan kun je meteen je hele bankbiljettenbezit in één keer vaststellen als je door een poortje loopt... Dat zou erg handig zijn, dacht men... Maar toen realiseerde men dat een bankbiljettenrover ook zo´n poortje kon maken en dan zouden die criminelen het wel heel makkelijk krijgen, dus zag men er wijselijk vanaf...

Maar nu gaan ze wel een paspoort met zo´n zender maken, dus je loopt door een poortje en ze weten alles van je, tot en met de vingerafdruk... Maar nu beseft de regering kennelijk niet dat hierbij precies hetzelfde speelt als bij bankbiljetten...

Zie ik dat nu als enige, dat het contraproductief werkt? Hoe ver zitten we dan nog van elke mens van een RFID-chip te voorzien?

Oh ja het paspoort is na één dag na invoering al gekraakt, dus iedereen kan dat als die dat wil in no time leren...

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1241861.ece/Privacy_ondergeschikt_in_paspoortwet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee het is nu niet meer nodig om in staat van beschuldiging gesteld te worden.

Er zijn al zoveel dingen gaande die inbreuk maken op dit principe het gaat echt vrij ver. Opslag van verkeersgegevens van internet en telefoon waarin naar hartelust kan worden gevist. Het vrij gemakkelijk verkrijgen van machtigingen voor het inhoudelijk tappen van die informatie, het door de burger niet of nauwelijks uit kunnen oefenen van inspraak op dit gebied, het nauwelijks kunnen controleren van degenen die ons controleren, steeds meer camera's, de (al dan niet theoretische) mogelijkheden om mensen te volgen via het signaal van hun GSM, het vrij simpel kunnen afluisteren van diezelfde GSM, de RFID chip die steeds meer toepassingen vindt die best wel zorgelijk zijn en ga zo maar door.

Het einde is echt ronduit zoek en dan zijn er nog mensen die durven beweren dat ze niets te verbergen hebben, of dat je je geen zorgen zou moeten maken als je niets te verbergen hebt.

Feit blijft natuurlijk dat de procesmatige inbreuk op onze persoonlijke levenssfeer zelf dingen creeert die er anders niet zouden zijn geweest.

Als je een gezond iemand in een ziekenhuis helemaal 'door de molen' haalt is het ook een kwestie van tijd tot je iets vindt. Als een agent je aanhoudt in je auto en hij zou ver genoeg doorzoeken dan komt er allicht een wetje of een regeltje naar voren dat je blijkt te hebben overtreden.

Al deze nieuwe mogelijkheden van de overheid werken het in de hand dat er straks onschuldige mensen vast komen te zitten, dat is de simpele, harde waarheid waarvoor wij onze ogen lijken te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nederland dreigt een Politiestaat te worden op deze manier. Het systeem dat Europees zou worden ingevoerd is ruim een jaar terug al gekraakt. En ieder land heeft er vanaf gezien, behalve Nederland. Om het over de fout marge maar niet te hebben...

Er zijn al zoveel verschillende verbeteringen gekraakt in de afgelopen jaren dat ik me echt af vraag, of dat Nederland niet voortdurend achter de feiten aan blijft lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wow
Ha, die XiniX;

Ik vind dit een zorgwekkende ontwikkeling. Het verbaast me ook dat dit zo snel en zonder ophef door de Tweede Kamer is geloodst. Het valt ook nog maar te bezien wat men met deze zee aan irrelevante informatie om zal gaan.

"Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither" Benjamin Franklin.