Kan Willem Alexander, als hij dat wil, alsnog bedanken voor de eer om koning te worden?

Ik kan mij voorstellen, dat hij een hele mooie funktie aangeboden krijgt, b.v. in de sportwereld. Hij neemt die aan. Daarna komt op een gegeven moment de opvolging van Beatrix aan de orde. Hij kiest dan voor behoud van zijn baan in de sportwereld. Waarom zou hij dat niet mogen doen?

Antwoorden (3)

ja hij kan er als nog vanaf zien koning te worden

hij schijnt hier ook overnagedacht te hebben toen de regering van plan was bevoegdheden te-schrappen die te maken hebben met het koningschap

en mr. willem alexander graag nog wat te-vertellen had en niet alleen maar lintjes wilde knippen

Toegevoegd na 1 minuut:
w.a. kan als koning nog steeds bepaalde bijbaantjes hebben zolang er maar geen sprake is van belangen verstrengeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk.
Het hele leven van WA staat in het teken van een toekomstige troonopvolging, alles wat hij nu doet is alleen maar een 'vingeroefening' om beter voorbereid te zijn op zijn latere functie.
Het kan wel andersom: dat de troonopvolging door een grondwetswijziging niet meer aan de orde is. Dan kan WA dus niet meer kiezen voor het koningschap...
itsme
13 jaar geleden
Hij kan altijd afstand van de troon doen! Niemand kan hem dwingen. Het zal hem niet in dank afgenomen worden en hij zal het ook niet doen, maar dat recht heeft hij. Kijk maar naar de Britse Edward die niet met Wallis Simpson mocgt trouwen omdat zij gescheiden was. Hij verkoos haar boven de troon. De gevolgen nam hij toen voor lief, want de vele vergunstigingen waar hij recht op had, werden hem direct ontnomen.

Toegevoegd na 49 seconden:
corr. mocht.
amc
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Over zo'n foutje val ik niet. Anders is als je met het gebruik van een woord iets anders zegt dan je bedoelt.
amc
13 jaar geleden
Oke, ik vind het zelf zo slordig staan, vandaar.;)