Waarom de privacy van criminelen beschermen als ze hun daden in de publieke ruimte (buiten) plegen?

Zou iemand niet twee keer nadenken als ze met naam en toenaam in de krant komen?

Een lijst met veelplegers en (recidiverende) zedendeliquenten, bedreiging en mishandelingen van publieke dienders?

Klinkt allemaal erg populistisch, mijn excuses hiervoor. Ik vraag me alleen af waarom het publieke belang zo opmerkelijk vaak op de achterbank moet zitten.

EDIT: Wanneer je de vrijheid van mensen afpakt moet je een hoge standaard handhaven wat betreft de schuldvraag. Het mag niet zo zijn dat iemand onschuldig vast komt te staan. Dat dat wel gebeurt is natuurlijk te wijten aan de inherente gebrekkigheid van de mens. Wij (in de ruimste zin) kunnen nooit alle feiten en motieven achter een daad te weten komen.

Daarom ligt de bewijslast bij een strafzaak bij de staat. Zij moet onomstootbaar aantonen met alle juridische en technische hulpmiddelen die er zijn, de schuld van een verdachte.

De vraag hier is of wanneer zo iemand veroordeeld is (en niet meer verdachte is), heeft het publiek het recht om de identiteit van deze mensen te weten te komen? Mensen hebben toch een recht om hun eigendommen en welzijn te beschermen?

De tussenstand neigt tot het behouden van de status quo, wat, op zich, mij niet verbaast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In Amerika doen ze dat. Namen en foto's van verdachten worden overal gepubliceerd. Als je onschuldig bent opgepakt: jammer dan. De 'feiten' zullen voor de eeuwigheid op het internet staan.
Mijn mening: geen publicatie tot de veroordeling.
Maar daarna is het ook zinloos. De straf is immers ook bedoeld als poging tot rehabilitatie en herintegratie. En dat maak je extra moeilijk met openbaarmaking.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zolang de crimineel boven het slachtoffer staat zal dit niet veranderen.

De zachte sector ziet de misdadiger als de zwakke partij en heeft helaas de touwtjes in handen. Pedosexuelen bijv. worden tweede kansen gegeven en het feit dat er weer een kind geestelijk en lichamelijk verminkt zal worden wordt ingecalculeerd.

Je moet heel hard en soms ook gewetenloos zijn om in die sector te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft krijgen deze personen helemaal geen privacy meer. De slachtoffers worden altijd in een verdomhoekje neer gezet en zijn snel weer vergeten. Alle hulp en rechtvaardigheid komt uiteindelijk bij zo´n halve zool terecht. Die moeten altijd maar beschermd worden. Het is een omgedraaide wereld. Er zullen wel eens fouten gemaakt worden en dat er iemand per ongeluk in de bak komt, tja, dat moet dan maar ingecalculeerd worden. Slachtoffers worden uiteindelijk ook ingecalculeerd, maar die hebben nergens om gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MH75;

Omdat we de pretentie hebben een beschaafde samenleving te zijn waarin iedereen, dus ook de crimineel, rechten heeft, waaronder het recht op privacy. Verder hebben we een strafrechtsysteem vastgesteld en als je van een crimineel privacygevoelige gegevens publiceert blijft deze ook na inlossing van zijn straf gebrandmerkt, dus is er van rehabilitatie nauwelijks sprake meer. Bovendien worden onschuldig veroordeelden hiermee ook benadeeld. Feit blijft dat de slachtoffers er niet mee zijn geholpen, maar je kunt je afvragen of die met het aan de schandpaal nagelen van hun daders wel beter af zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is je recht en het is een fundamenteel recht...

Wist je hoe vaak iemand ten onrechte opgepakt wordt, als je die al van het begin al zijn rechten ontneemt, dan zou ik bijna zeggen, dat je het dan maar eens zelf moet meemaken, dan piep je wel heel anders...

De publieke opinie is veel te hard tegen mensen die nog niet bewezen schuldig zijn... En zolang het niet bewezen is, is met onschuldig... En heeft men rechten, die zijn er niet voor niets...

Iemand die een aanval van boosheid heeft, (ik keur dat niet goed, maar het blijkt voor te komen) die denkt toch niet na, of wel?

Is in Amerika, waar de doodstraf zo vaak uitgedeeld wordt, is daar het criminaliteitscijfer lager? Dus is een doodstraf dan goed? Of helpt een doodstraf de criminaliteit te verminderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goed plan! Als er een verdenking bestaat dat iemand pedoseksuele gevoelens heeft, zetten we dat op Internet. Dan kan de buurt er direct op af met fakkels, hooivorken en een stuk touw. Dat scheelt ook een hoop kosten van Justitie. Hoe kom jij eigenlijk op de misdaad van zedendelinquent? Loop je met plannen rond? Wat is je echte naam eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens staat het dat ik persoonlijk dit plan (zou) ondersteun(en).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder maakt je tot de verbeelding sprekend beschrijving van een kleine volksopstand je mening wel duidelijk... Ik zou me bijna bedreigd voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet nodig. Het was slechts ter illustratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreemde reactie