wat zijn de verschillen tussen het referendum in zwitserland en in engeland?

in zwitserland kan een groep burgers een referendum afdwingen en de uitslag is bindend. is dat ook in Engeland zo? zijn er ook op andere punten nog verschillen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

In het Verenigd Koninkrijk zijn belangrijke landelijke referendums zeldzaam. In Zwitserland daarentegen is het de normaalste zaak van de wereld en is het een van hun vormen van een directe democratie.
De referendumwet in Zwitserland is in de grondwet is geregeld.
Als er in de UK al een referendum plaatsvindt dan gaat het altijd over de zgn grondrechten. Referendums zouden in strijd zijn met het beginsel van de parlementaire soevereiniteit. De regels liggen niet vast in een grondwet (die de Britten niet hebben) maar worden per referendum aangenomen als een Act of Parliament.
Voor het houden van een referendum moet een wetsvoorstel worden ingediend en uiteindelijk worden goedgekeurd door de house of Lords. De minister president stelt de datum vast waarop het referendum zal worden gehouden.
Het Brits Brexit referendum was een ingewikkeld referendum. Het was zowel door het Parlement als door de bevolking aangevraagd. Het was een raadplegend/raadvragend (dus niet bindend) en tegelijk een correctief referendum. Het betrof de wens om een per referendum aangenomen besluit van 5 juni 1975 wel of niet te herroepen.
In Zwitserland kan een referendum worden gehouden over parlementaire besluiten of over een burgerinitiatief. Men kent het verplichte referendum en het facultatief referendum.
Het verplichte referendum moet gehouden worden als de grondwet gewijzigd wordt, het facultatief referendum kan voor elk besluit dat het parlement gaat nemen aangevraagd worden. De bevolking heeft vier maal per jaar de mogelijkheid voor een referendum over een onderwerp naar keuze.
Beide referendums in Zwitserland hebben hun eigen voorwaarden. De regering kan de uitslag niet naast zich neerleggen omdat het referendum 'bindend' is.

Een referendum van in het Verenigd Koninkrijk is niet bindend, het is een raadvragend referendum.