Onderdrukken ze bij de SGP nog steeds vrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderdrukken bedoel je volgens mij anders dan je het schrijft.
Wil je de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen bij de SGP ter discussie stellen?

Het beste antwoord

Ja nog steeds, vrouwen staan lager in de rangorde, de man is het hoofd van gezin, een vrouw mag in de kerk, niet opstaan, als de kerkorde binnen komt, moet hoofddeksel dragen, mag geen lange broek dragen, geen tv. De mannen buiten het uit vrouwen worden vaak mishandeld binnen het gezin zowel geestelijk als lichamelijk. In het gezin moet een vrouw zich helemaal schikken naar de man. Het geloof wordt misbruikt,
de man en vrouw zijn totaal een, wel verschillend.
komt uit het zelfde zaad. Het verschil zit in de chromosomen. De vrouw is een hulp voor de geestelijk arme man. De man is voor het tillen en timmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mij staat er geen vrouwonderdrukking in hun verkiezingsprogramma, en zijn de echtgenotes niet aan huis gekluisterd.

Ik zeg niet dat ik de SGP-benadering correct vind, maar onderdrukken vind ik een zeer zware term in deze context.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is bijna fundamentalistisch, dus hier ook vrouwenonderdrukking...

Ze mogen al niet politiek zijn bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heet onderdrukken? Ze mogen gewoon stemmen, ook bij de SGP hoor :)

Volgens mij is het nog steeds zo dat vrouwen geen functie binnen de SGP mogen vervullen. Als je dat bedoeld met "onderdrukken" dan zal het antwoord "Ja" zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of ze vrouwen onderdrukken, maar er zitten voor zover ik weet nog geen vrouwen in de sgp - dus ze hebben wél een iets ander beeld over vrouwen dan andere partijen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SGP probeert zoveel mogelijk de 'bijbelse waarden' te volgen zoals die al eeuwen gevolgd worden. En ja, vrouwen onderdrukken is daar nou eenmaal één van. Hieronder een linkje naar een zeer beknopte samenvatting van hoe vrouwen zich volgens de bijbel (Nieuwe testament) dienen te gedragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderdrukken is een zwaar woord. Niet in de laatste plaats omdat ze het zelf zullen zien als beschermen, maar het is absoluut zo dat de SGP een levensbeschouwing aanhangt waarin de vrouw achtergesteld wordt op de man.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In hun eigen ogen zeker niet achtergesteld, alleen totaal verschillend. Met in de praktijk : er kan maar één kapitein zijn op het schip. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat dat lang niet altijd pappa is.....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's het verschil tussen theorie en praktijk. Ongelijkheid hoeft niet slecht te zijn, maar toch... wanneer een boek 'van kaft tot kaft' als 'Gods onfeilbaar Woord' wordt beschouwd, en daarin staat tevens dat de stem van een vrouw maar half zoveel waarde heeft als die van een man, dat bij volkstellingen alleen de mannen geteld dienen te worden en dat een man elk besluit en feitelijk alles wat een vrouw heeft gezegd of beloofd mag herroepen dan lijkt het er sterk op dat volgens de leer vrouwen, letterlijk, niet voor vol worden aangezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een werkgever bezig zijn werknemer te onderdrukken? (rethorische vraag, het antwoord is: nee)
Toch heeft de werkgever rechten die de werknemer niet heeft. Hij heeft meer autoriteit. Hij heeft tegelijkertijd ook meer verantwoordelijkheid. Autoriteit en verantwoordelijkheid horen hand in hand te gaan. Volgens de Bijbel heeft de man verantwoordelijkheden die de vrouw niet heeft. Ik vind het bizar een rollenpatroon onderdrukking te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook. Daarom heb ik het woord 'onderdrukking' ook niet in de mond genomen. Jouw vergelijking vind ik een wat boude stelling. Iemand die bij een ander in dienst komt, gaat daarbij met zijn volle verstand een overeenkomst aan. Als de voorwaarden waaronder hij komt te werken hem niet aanstaan, heeft hij de vrije keus te vertrekken. Een businessplan schrijven en daarmee naar de bank om zelf een bedrijf te starten kan hij ook. Daartoe heeft hij alle vrijheid. De tijd van horigen en lijfeigenen ligt achter ons. Vergelijk dat met de rol van man en vrouw; de man zal te allen tijde zijn rol als kostwinner moeten vervullen, zoda zijn vrouw de handen vrij heeft zich volledig te wijden aan haar rol in het huishouden zonder dat een van hen daarin de vrije keus gelaten wordt.
Vanuit mijn gereformeerde achtergrond ken ik nogal wat SGP-stemmers, en daar zijn zeer zeker ook vrouwen bij. Vrouwen die buitengewoon fel strijden voor hun recht om anders te mogen zijn dan mannen. Om thuis te mogen blijven om voor huis en haard te kunnen zorgen en kinderen met aandacht te kunnen grootbrengen (liefst in dezelfde dubieuze leer natuurlijk). Een belangrijke reden overigens waarom er zo weinig verzuiling is op het gebied van kinderdagverblijven : die vrouwen werken niet. Althans, niet buiten de deur ; voor meer dan 4 kinderen zorgen is ook een flinke klus, hoor !

Ik kan daar dan wel met mijn pet niet bij kunnen (al ben ik bewust thuisblijfmoeder :lol:) , maar ergens is er ook wel weer wat voor te zeggen. Maar echt, het is een vrijwillige keuze. Zo zwaar onderdrukt of slecht geemancipeerd zijn ze echt niet ; ze geloven gewoon echt in een natuurlijke rolverdeling tussen mannen en vrouwen.

En misschien hebben ze ook wel een punt en zijn we daar een beetje in doorgeslagen ; zoveel keus hebben vrouwen nu ook niet meer. In de jaren 80 misschien, toen was het kiezen voor werken of thuisblijven, maar dat laatste is voor de nieuwste generatie vrouwen niet eens een keuze meer, ze MOETEN werken. Of denken dat ze dat moeten. Of moeten dat omdat ze geld belangrijker vinden dan tijd. Maar SGP-vrouwen zijn, hoewel tamelijk fundamentalistisch in de leer, niet per definitie onderdrukt. Net als trouwens het meerendeel van de moslima's dat niet is, althans niet degenen die ik spreek (en dus kan verstaan, wat op zich vaak al een goede indicatie is - en dat aantal groeit en groeit. )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens van gevangenen gehoord die na 20 jaar gevangenis en oud geworden niet eens meer naar buiten WILDEN. Het was hun eigen veilige vertrouwde wereld. Ik snap dat best en dat recht heeft iedereen.
Maar laten we onze kinderen een betere wereld laten zien.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet institutionalisering en dat is misschien voor een deel een verklaring. Misschien wel waarom zoveel mensen uberhaupt nog geloven.
En vanwege de laatste regel ben ik ook erg voor het afschaffen van bijzonder onderwijs....
Bij de SGP is er geen sprake van vrouwen onderdrukking, deze vrouwen ervaren dat in ieder geval niet zo. Ze nemen bepaalde tradities over zonder verder hierover na te denken (denk aan trouwen, kinderen krijgen en hier voor zorgen). Ze hebben zichzelf bepaalde verantwoordelijkheden aangenomen en deze liggen vooral in het huishouden en zorgen voor de kinderen. De man gaat werken en veel vrouwen vinden het wel prima zo. Vaak omdat ze ook niet beter weten, ze nemen de dingen over die ze bij hun gemeenschap en ouders gezien hebben.