Geloofden de mensen in duitsland anno 1938 echt dat de nazi's een betere wereld zouden creeren?

ik ben geen nazi of fasist in tegendeel maar ik kan mij de bevolking van duistsland in die tijd wel voorstellen.
maar ik geloof niet in whir habben est nicht gewust
nu zou het whir wollen est noch immer nicht weisen zijn

Toegevoegd na 3 minuten:
lekkere foute vraag maar ik meen het wel
de duitsers waren geknecht door herstel btalingen aan de''gealieerden'' hitler zij fuck um en betaalde niks
resultaat enorme toename van welvaart voor duitse arbeiders

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, nou en of.
Duitsland had in de eerste wereldoorlog enorme verliezen geleden, en was met name Frankrijk veel herstelbetalingen schuldig. Daardoor ging het al niet best met de economie. Toen kwam tijdens het interbellum ook nog eens de wereldwijde crisis na de beurskrach, die helemaal voor een doffe ellende en een enorme inflatie zorgde.

Toen kwam er uit het niets een man die beterschap en een weg uit de armoede beloofde, en aangezien de gemiddelde Duitser in die tijd echt niet meer politiek besef had dan de gemiddelde Nederlander nu, en ook alleen maar de dingen hoorde die hij of zij wilde horen, en mensen via de media niet zo goed en redelijk objectief werden voorgelicht als tegenwoordig, is het geen wonder dat ze min of meer massaal achter hem aanliepen - al is er ook in Duitsland altijd protest geweest tegen Hitler en de NSDAP, maar dat werd wel met geweld de kop in gedrukt, en in Nederland horen we er weinig tot niets van, van het Duitse verzet.

Dus ja, ze geloofden het echt. Net zoals mensen hier (en elders) en nu nog steeds bereid zijn op totale idioten te stemmen als ze maar een paar dingen vertellen die in hun straatje passen. Zelfs met goede voorlichting maken ze desastreuze keuzes.

Ik merk in jou vraag echter wel de nog altijd heersende Duitser-haat die veel Nederlanders, mede door de na-oorlogse propaganda nog hebben. Deels terecht misschien, maar in dit land merk je dan ook nog haast overal en bij iedereen de littekens van die oorlog. Het shaamtegevoel zit tot op de dag van vandaag behoorlijk diep in de samenleving verankerd, zeker bij mensen die 10, 20, 30, 40 jaar of nog langer NA die oorlog geboren zijn. Op scholen wordt er enorm veel aandacht aan besteed (ondenkbaar dat wij dat in die mate met ons niet zo fraaie Indische verleden zouden doen volgens mij) . Pas de laatste paar jaar komen er bewegingen op gang die proberen de Duitser weer trots op zijn lang te laten zijn, maar het gaat schoorvoetend.

Duitsers zijn zich over het algemeen zeer bewust van de oorlog, zijn in de regel zelfs beter geïnformeerd dan wij (want in Nederland mag pas enkele jaren soms iets negatiefs over Nederland(ers) in de oorlog gezegd worden, denk aan films als Zwartboek) en vinden het niets minder dan verschrikkelijk. Maar daar kun je de mensen die met die hele oorlog niets te maken hebben gehad (in elk geval iedereen onder de 65, 70 jaar) nauwelijks nog verwijten over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh ik met deze vraag geen anti duistse gedachten in mijn achterhoofd gehad.Ik heb de laatste tijd juist een aantal zeer vriendelijke beschaafde duitsers ontmoet.
die wel uitgellgd moesten worden waarom wij holanders erg moesten lachen toen ze de geleende fietsen terug brachten en erbij de opmerking maakten dat ze die graag mee naar duisland willden nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo moeten mensen ook altijd heel erg lachen als ik ze vertel dat we hier als een van de weinigen in de straat gas hebben in plaats van stookolie, omdat de meeste Duitsers nog een beetje huiverig zijn voor gas.
Erg flauw, maar zo zijn wij wel een beetje ' opgevoed' natuurlijk. Net als het eeuwige ' do is de Bahnho'

Andere antwoorden (9)

Kennelijk geloofden in elk geval velen dat het voor henzelf beter zou kunnen worden.
Zoals je nu ziet dat sommige mensen Wilders klakkeloos in alles geloven, en niet zien dat hij wel problemen benoemt, maar geen effectieve oplossingen biedt (waarmee niet gezegd is dat elke Wildersstemmer een fascist is of in alles gelooft dat W. zegt).
Als een bevolking ontevreden is, is het makkelijk om ze te laten geloven dat het beter kan worden , en wie zou dat in zo'n situatie niet willen?
Mensen stemden niet omdat ze per se concentratiekampen wilden of een wereldoorlog. Ze wilden er zelf beter van worden, en dat dat in dit geval hele akelige consequenties had zal een deel van die stemmers niet overzien hebben, een deel zal het niets hebben kunnen schelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haai hippo fijn en vertrouwd gezicht te zien hier.mooi antwoord ook+
ik denk ff over jou visie na
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen vergeten wel eens dat je in die tijd nog geen televisie, nauwelijks radio en onafhankelijke pers had, en dat de bevolking ook nauwelijks van die media te horen kreeg. Het was vooral mondtotmondreclame.
Ik denk het niet ,maar ze waren bang voor 'm denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duitsland werd na WOI leeggezogen en zeker na de krach van 1929 was het zo erg dat mensen in Berlijn op straat stieven van de honger.
Toen Hitler aan de macht kwam kregen mensen het toch wel beter en als je uit zulke verschrikkelijke armoede komt dan hoef je niet zo nodig te weten of je eten wel 100% pluis is; je hebt te eten en dat is wat telt.
Bovendien wijzen mensen altijd maar wat graag een zondebok aan als het wat slechter gaat; Joden en Zigeuners hadden al een lange historie van vervolgingen in Europa (Frankrijk, Portugal, Spanje), maar ook heksen uit eigen volk.
Dat er koppen gingen rollen was dus niets om je druk over te maken en dat dat de meeste mensen niet zoveel kon schelen is ook niet specifiek Duits; het is gewoon menselijk: mensen zijn nu eenmaal zo (ook al mag je dat dan weer niet hardop zeggen).

Toegevoegd na 2 minuten:
stieven = stierven

Toegevoegd na 2 minuten:
stieven = stierven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1938 was de tegenstand (vooral uit linkse hoek) al gebroken. Wie niet in de concentratiekampen zat, hield zich gedeisd. Er was de dagelijkse terreur waardoor je naar buiten uit wel moest tonen dat je achter de nazis stond. Dat neemt niet weg dat toch een 70% in 1938 achter de nazis stond, maar daarom waren ze nog geen lid van de nazipartij. In het begin was het voor de medestanders ook allemaal zonneschijn. Wir haben es nicht gewusst kwam er pas toen de nederlaag in zicht kwam. Toen hadden ze plots allen dementia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk geloofden de meesten dat.
Maar wanneer ze de opdracht kregen naar de wapens te grijpen om anderen naar hun ideeën te plooien moesten de van kindsbeen overgrote meerderheid van de zogenaamde christelijke Duitsers toch beter geweten hebben!Tezamen met hun geestelijken die mee heulden met politiek,doorboorden ze hun eigen schip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. We weten nu hoe fout hitler was maar als hij begin 1938 gestorven zou zijn dan had hij in alle boeken gestaan als een geweldige politicus. Er was een crisis in 1929 maar Hitler nam de juiste maatregelen en het ging in 1938 best goed met Duitsland. Het land bloeide op en dat maakte mensen blind voor de duistere plannen en visies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; als hij voor '38 gestorven was. zou hij wereldwijd gezien worden als een soort Kennedy (waarvan ook word beweerd dat hij hele gevaarlijke plannen had kunnen hebben). Hij was DE meest succesvolle politicus van de 20e eeuw.
Even vooropgesteld ben ik geen fascist en geen aanhanger van welke religie ook maar wat als deze mensen nu echt geloofden dat Hitler een betere wereld zou creëren.

Immers zijn het volgens de boeken de joden die Jezus hebben verraden en zijn ze de "echte" machthebbers in deze wereld omdat ze het geld domineren. Geld is macht en macht altijd misbruikt. Het as van het kwaad dus in zijn ogen dus. Misschien is het ook daarom dat de Moslims de joden zo haten. Wat als Hitler (natuurlijk op de foute manier) nou een echt gelovige was en een heilige oorlog voerde in zijn ogen. En beangstigender nog.. Wat als hij en een hoop moslims het bij het juiste eind hebben? Dat de kapitalistische en westerse wereld de slechte (duistere) zijn en geluk niet zit in hoeveel flatscreens je hebt..

Nogmaals ben niet religieus maar die Hitler (en ook ik walg van de beelden die ik zie van de holocaust en zijn kop) kan een hele duidelijk en misschien wel juiste drive hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja vele duitsers geloofden toen dat hitler met zijn nsdap duitsland er weer boven op hielp kijk bijvoorbeeld naar de daling van de werkeloosheid en de aanleg van wegen in die jaren. en hitler had het verdrag van versaille naast zich neer gegooid, dit verdrag werd door de duitsers op gevat als een zeer zware vernedering. en het door de fransen bezette gebied werd door hitler her ingenomen plus dat oostenrijk in 1938 bij duitsland kwam en duitsland weer groot maakte dit alles zorgde ervoor dat de duitsers oprecht hebben geloofd dat er met hitler gebouwd werd aan een nieuwe en betere wereld met welvaart voor iedereen

mvg B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jet het echt wilt weten, trek dan je stoute schoenen aan en ionterview ouderen in Duitsland zelf... Geen ander weet het antwoord beter dan zij zelf... Mooie uitdaging...