Gebruiken ze in overheidsgebouwen groene of grijze stroom?

Je hoort overal dat we moeten meehelpen aan een beter klimmat, doe ze daar bij de overheid ook aan mee? Zoals bijvoorbeeld gemeentehuizen e.d. Gebruiken ze daar groene of grijze stroom, en spaarlampen of gewone lampen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Steeds meer gemeenten investeren in duurzame energie. Een paar voorbeelden: per 1 januari 2011 zijn Limburgse gemeenten overgestapt op volledig groene energie.
Putten is koploper met energiezuinige verlichting.
In Rotterdam wordt het gebruik van zonne-energie voor gemeentelijke gebouwen onderzocht. Op het nieuwe station komen al zonnepanelen.
Zo zijn er een hoop gemeentes bezig om hun energiegebruik groener te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gemeenten kunnen veelal maar erg weinig besparen op hun (kantoor) verlichting. Per slot is een spaarlamp een veredelde TL buis....kantoren worden al jaar en dat verlicht met TL.

Ik ken nog geen gemeenten die hun verwarming en warmwater voorziening optimaliseren door de zeer energie zuinige warmtepompen in te zetten. Deze zou je ook nog kunnen laten werken op zonnepanelen op de daken. Overigens vereist de inzet van dit soort verwarmingen een vloer verwarming....als die er niet al ligt is ombouw zeer kostbaar. Wel kan je zomers met diezelfde installatie koelen en de warmte dus voor "hergebruik" opslaan.

Wel kunnen ze zuiniger auto's voor de buitendienst inzetten.

Of het klimaat erg gebaat is bij deze acties is twijfelachtig, de wereld energie reserves zijn er wel bij gebaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder zijn waarheid maar een spaarlamp is niet hetzelfde of quasi, als een oude TL-lamp. Die laatste bant men zoveel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel een spaarlamp als een TL balk werken als gasontladingslamp. Technisch zijn ze sterk verschillend opgebouwd maar met deze milieuvraag gaat het om energie besparing. En in rendement zit er dus veel minder verschil tussen TL en spaarlamp.
Je helpt het klimaat het beste door stroom te gebruiken die geen co2 veroorzaakt zoals stroom uit water, wind, zon of kernenergie. Daarop is echter het onderscheid grijs en groen niet gebaseerd.
In vrijwel alle overheidsgebouwen worden spaarlampen of TL-lampen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stroom opgewekt door windmolens is vriendelijk en onbeperkt; de windturbines zijn zeker nog niet aan de beste generatie toe.
Duurzame electr. van zonne-energie is fijn maar wordt aanzienlijk duurder nu er veel vraag naar komt. ttz de tegemoetkomingen door de overheid zal drastisch worden beperkt. In België is er een boel mensen die er reeds teveel munt konden uitslaan. Zo ook voor NL.
Wil je zuinig licht dan moet je overstappen op LED-verlichting. (vergelijk met flatschermen tv).
Het zou goed zijn moest de overheid deze methodes op grote schaal zou toepassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Led verlichting klinkt mooi. Echter, voor ruimte verlichting levert een modale ledlamp onvoldoende licht. De aanschaf van 25 euro per stuk (voor de betere led lampen qua rendement/vermogen) terwijl je er meerdere nodig hebt in een kamer (tov spaarlamp met zelfde licht opbrengst) zullen velen dit niet kunnen of willen investeren. Wel een voordeel is dat ze direct vol licht geven. Dus voor ruimtes waar je maar kort verblijft of bij aansturing via bewegingsmelder. Wel effectief zijn de led modellen in plaats van halogeen spot verlichting, bv boven een aanrecht. Voor die modellen bestaat geen spaarlamp. (3 watt LED (excl meerverbruik voor aansturing) geeft beter licht dan 20 watt halogeen.) Daarnaast beekt de 6 watts led lamp van Philips volgens het stroomverbruik als vermeld op de verpakking 10 watt energie te vragen. Dan is 6 watt groot vermelden op de verpakking eigenlijk bedrog...ik moet ook de stroom benodigd voor de led aansturing betalen per slot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk. Het goede zit er allemaal wel in maar staat nog helemaal niet op punt. investeringen, marktverzadiging en al dergelijke kunstgrepen moeten eerst zwaar worden teruggewonnen vooraleer alles vlekkeloos zal worden aangeboden.
Mijn doel was eigenlijk een enigzins algemeen antwoord te geven voor eventueel belangstellenden. Door actie bekomt men soms goede reactie.
Geen van beide. Er lopen naar een pand geen twee draadjes. Eentje met groene stroom, en eentje met grijze stroom. Stroom is een combinatie van beide.