Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom valt de VN Noord-Korea niet aan?

Ik heb net op het nieuws gehoord dat noord-korea mensen gevangen hield etc. en dat het even erg/heftig was als bij de nazis.
Op het einde zeiden ze dat aanvallen onmogelijk was maar waarom dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
793
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
China schijnt vooralsnog dermate vriendjes te zijn met Korea dat ze zo'n voorstel zouden veto-en.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
omdat de VN geen leger heeft

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

China heeft hierin een sleutelpositie. De verwachting is dat de steun van China aan Noord Korea wel weg zal vallen. Op het ogenblik zijn de VN officieel in oorlog met Noord Korea maar houden beide partijen zich aan een wapenstilstand. Toen Noord Korea aan de verliezende hand was heeft China 100000 militairen gestuurd om het evenwicht te herstellen. Er is niet voldoende aanleiding om Noord Korea binnen te vallen, de militaire risico's zijn groot, het aantal potentiele slachtoffers is astronomisch. Het lijkt me een stuk veiliger en verstandiger te wachten op een verandering van binnenuit onder zachte dwang door China.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een arm land zonder natuurlijke waardevolle bronnen. Het draait in de wereld om geld en daar is niets te halen. Dus is het niet belangrijk genoeg.
Het is helaas niet anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met welk recht zouden we dat doen? Amerika kan ons ook wel aanvallen omdat we een te soft drugsbeleid hebben. Of Engeland valt ons aan omdat we rechts rijden. Of Rusland omdat we homo's niet in elkaar slaan. En ga zo maar door.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensenrechten lijkt me wel van een andere orde dan drugsbeleid. Er zijn zat andere voorbeelden waar de VN sancties uitvaardigde (Libië bv.). Overigens geloof ik niet dat de VN zelf in oorlog is met een land, wel? Naties kunnen wel een mandaat ontlenen aan de beslissingen van de VN om acties te ondernemen, toch?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding