Waarom valt de VN Noord-Korea niet aan?

Ik heb net op het nieuws gehoord dat noord-korea mensen gevangen hield etc. en dat het even erg/heftig was als bij de nazis.
Op het einde zeiden ze dat aanvallen onmogelijk was maar waarom dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
China schijnt vooralsnog dermate vriendjes te zijn met Korea dat ze zo'n voorstel zouden veto-en.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
omdat de VN geen leger heeft

Het beste antwoord

China heeft hierin een sleutelpositie. De verwachting is dat de steun van China aan Noord Korea wel weg zal vallen. Op het ogenblik zijn de VN officieel in oorlog met Noord Korea maar houden beide partijen zich aan een wapenstilstand. Toen Noord Korea aan de verliezende hand was heeft China 100000 militairen gestuurd om het evenwicht te herstellen. Er is niet voldoende aanleiding om Noord Korea binnen te vallen, de militaire risico's zijn groot, het aantal potentiele slachtoffers is astronomisch. Het lijkt me een stuk veiliger en verstandiger te wachten op een verandering van binnenuit onder zachte dwang door China.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een arm land zonder natuurlijke waardevolle bronnen. Het draait in de wereld om geld en daar is niets te halen. Dus is het niet belangrijk genoeg.
Het is helaas niet anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met welk recht zouden we dat doen? Amerika kan ons ook wel aanvallen omdat we een te soft drugsbeleid hebben. Of Engeland valt ons aan omdat we rechts rijden. Of Rusland omdat we homo's niet in elkaar slaan. En ga zo maar door.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensenrechten lijkt me wel van een andere orde dan drugsbeleid. Er zijn zat andere voorbeelden waar de VN sancties uitvaardigde (Libië bv.). Overigens geloof ik niet dat de VN zelf in oorlog is met een land, wel? Naties kunnen wel een mandaat ontlenen aan de beslissingen van de VN om acties te ondernemen, toch?