Stel je voor dat een grondwet nìet aangepast zou kunnen worden..
Dan hadden we nu nog steeds regels en bepalingen van heel lang geleden..

In de grondwet staan belangrijke dingen beschreven. Onder andere waar de bestuurders van ons land zich aan moeten houden. Soms, door de veranderende wereld, moet dat wel eens aangevuld worden of aangepast. Om dat weer Anno-nu te krijgen. Daar gaat een hele -zorgvuldige- procedure aan vooraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn we het helemaal met elkaar eens :) Is wel vaker zo, een gelijkluidende reactie. Als je dan net een schrijffoutje verbetert of nog even nadenkt en dan staat er ineens al een andere reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het toch maar raar, die grondwet kan continu aangepast worden :s Dan kan in feite, zoals in dictatoriale regimes vaak gebeurt, iemand zichzelf langer aan de macht houden. Het lijkt mij beter een onveranderbare grondwet te hebben.

Andere antwoorden (3)

Wat is het nut van een grondwet als die nooit meer veranderd kan worden?
Namelijk de normen, waarden en zeden zullen een bepaald soort evolutie ondergaan. Hierdoor zal je dus een en ander aan moeten kunnen passen. Daardoor is de grondwet dus flexibel al moet daar de regering, de volksvertegenwoordiging, het wel mee eens zijn. Dus het nut kan worden aangepast aan de wensen van het volk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanpassingen zijn verbeteringen, dus de grondwet heeft wel degelijk nut.
Het is trouwens ook een heel gedoe om de grondwet aan te passen, dat gaat niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Grondwet is geen ijzeren wet, dan zouden we inderdaad nog aan veel zaken uit het verleden vast zitten. Je moet de Grondwet daarom iets anders zien. Het is een wet die boven gewone wetten staat. Iedere nieuwe wet moet voldoen aan de Grondwet, anders is hij ongeldig. (En boven de Grondwet staan bijvoorbeeld weer Europese wetten en internationale verdragen zoals de mensenrechten)

Omdat de Grondwet zo belangrijk is, is het erg moeilijk om hem aan te passen. Er moet een tweederde meerderheid in de Kamer zijn (in plaats van een gewone meerderheid) en voordat een Grondwetswijziging geldigheid krijgt moeten er verkiezingen zijn geweest. Op die manier voorkom je dat een politieke partij die opeens heel veel zetels heeft zomaar de Grondwet kan aanpassen.

Hitler heeft dat gedaan in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Een beetje simpel uitgelegd: hij nam een wet aan waarmee hij in geval van nood alle macht kon nemen. Niet veel later noemde hij de politieke situatie een 'geval van nood', en kon hij doen wat hij wilde. Dat is in Nederland nu niet zonder meer mogelijk.