Vallen ouders onder gezinshereniging in Duitsland?

Mijn man en ik wonen in Nederland. Ik heb hier een nationaliteit en hij alleen nog maar een verblijfsvergunning. Zijn beide ouders zijn Amerikaans, maar hij heeft ze graag dichtbij ons wonen. Nu heb ik van de IND begrepen dat het onmogelijk is om zijn ouders te sponseren en naar Nederland te brengen, dat kan alleen met kind of echtgeno(o)t(e) als gezinshereniging. Nu willen wij weten of de regels anders zijn in Duitsland. Als het in Duitsland wel mogelijk zou zijn, dan zouden wij daarnaartoe verhuizen en daar alles regelen. Momenteel begrijp ik duits niet goed genoeg om mij wegwijs te maken in alle informatie die ik zal vinden als ik dit online opzoek, dus vraag ik de lieve mensen van goeievraag of sommigen van jullie er misschien verstand van hebben. Misschien heeft een van jullie er ooit mee te maken gehad :)

Dank jullie wel!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vrees met alle vluchtelingen dat de eisen daar ook zijn aangescherpt. Bij vluchtelingen geldt: kinderen, ouders van minderjarigen en echtgenoten. Ik weet niet of ze in Duitsland soepeler omgaan met een westerse partner. Misschien heeft de ambassade informatie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom gaan jullie niet in Amerika wonen? Ik heb begrepen dat gezinshereniging met ouders daar veel makkelijker is. Als je bijv. je Nederlandse ouders naar Amerika wilt brengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wel heel makkelijk, Bo777. Net of je zomaar je eigen werk opzegt en vrienden en familie opgeeft. Even los van het feit dat ik er geen snars van geloof dat het in de VS zo gemakkelijk gaat. Die tijden zijn volgens mij long gone!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou ja, je man heeft hetzelfde gedaan toch. Zijn vrienden en familie opgegeven. Bij een televisieprogramma heb ik in 2017 gezien dat ouders herenigen in Amerika makkelijk is, alleen niet broers/zussen.Maar misschien verschilt dat per staat. Dit was in Florida.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben 5 jaar lang in Amerika gewoond, Bo77. Als we toen niet bewust hadden besloten om daar te vertrekken zou dat nog geen slecht idee zijn geweest. Hun regels zijn wel soepeler dan in de EU, dat is wel waar. Als wij nergens in europa terecht kunnen zijn we van plan te immigreren naar Turkije zodat mijn schoonouders ook nog kunnen genieten van hun kleinkinderen en mijn man en ik van hen. Ze zijn maar zo alleen in Amerika en willen daar zelf ook weg. Eerst toch goed kijken wat onze opties zijn in europa. Bedankt voor jullie antwoorden!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, ik hoor ook dat het via Spanje makkelijker is. Maar dan moet je daar wel werk hebben en/of vermogend zijn. Succes :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Bo777
"Ja, ik hoor ook dat het via Spanje makkelijker is." Onzin. Dat is precies de mythe waarover ik het in mijn antwoord heb.

Antwoorden (1)

Nee, ouders vallen ook in Duitsland niet onder gezinshereniging ("Familienzusammenführung"). Alleen in zeer bijzondere omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. Op Jurati (zie bron 1) staat het volgende:
"Ein Familiennachzug von Eltern oder Großeltern lässt das Gesetz nur zur Vermeidung einer außergewöhnlichen Härte und bei Sicherung des Lebensunterhalts durch die hier lebenden Kinder zu. Eine außergewöhnliche Härte wird häufig durch die Behörden nur bei (nahezu) Pflegebedürftigkeit angenommen."

Daarnaast is er een misverstand over een verschil in wetgeving die tot uitdrukking komt in de naam Belgiëroute of, recentelijk, Duitslandroute. Er is niets uitzonderlijks aan België of Duitsland, maar het EU-recht is zo, dat wanneer een EU-onderdaan niet in het eigen land woont, er recht bestaat op gezinshereniging waar die NIET bestaat in het eigen land. Dit heeft niets met het specifieke land te maken. Voor een Duitser die in Nederland gaat wonen geldt hetzelfde. Zie bron 2.

Toegevoegd na 27 minuten:
Overigens kunnen de ouders wel een verblijfsvergunning aanvragen (MVV is voor VS niet nodig), als zijn aan de voorwaarden voldoen. Ze moeten dan wel in hun eigen onderhoud kunnen voorzien, logischerwijs. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/immigratie/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-een-verblijfsvergunning-nodig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met de aantekening dat ik het hierboven heb over ouders van meerderjarige kinderen, of althans kinderen voor wie de ouders niet de zorg hebben - dan is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor je antwoord Sandokan:)
Als ik het Duits goed begrijp staat er geschreven dat als een kind verzorgd moet worden door de ouders, dat dat dan een uitzondering is. Dus dat het kind dan minderjarig moet zijn? En van de IND, die informatie hadden ze me gisteren over de telefoon mogen geven. Wat ongelooflijk dat ze zelf niet blijken te weten waar ze het over hebben. Ik heb nog aan haar gevraagd of er een andere mogelijkheid is voor hen om te immigreren en ze zei nee, helaas niet. Ik zal eens moeten onderzoeken of hun lage pensioen onder 'eigen levensonderhoud kunnen voorzien' valt. '
Nog eens, bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die snelle reactie verbaast me niets. De IND wordt niet voor niets door sommigen een afwijsmachine genoemd, met als ergste afdeling de Dienst Terreur en Verrek. De goeden daar -die zijn er ook-niet te na gesproken. Overigens heb ik goed contact met asieladvocaten, maar ben ik dat zelf niet. Mijn kennis is dus uit de tweede hand en ik zou je echt eens aanraden om met een advocaat in het immigratierecht te spreken.
Veel advocaten hebben een gratis kennismakingsgesprek en hoewel je daarvan niet kan verwachten dat ze veel voor je willen/kunnen uitzoeken in dat halfuur kan het wel opleveren dat je weet of het zinvol is verder onderzoek te doen. De kans dat de ouders van je man hier mogen komen lijkt me overigens zeer klein. Want weliswaar heeft men het in de uitleg over levensonderhoud, maar betekent dit in de praktijk 'werkend', en dan ofwel met een hoog inkomen of op een gespecialiseerd terrein, of vermogend. Maar ik weet er het fijne niet van. Zo is er een Amerikaans-Nederlands vriendschapsverdrag. Misschien zijn er opties die ik niet zie. Steek je licht op!