Of het krijgskundig in te delen is, weet ik niet maar het heeft een burgt, een Zee)haven (gehad) en er staat een groot kanon bij het Dokkummer Diep in de kern van de stad, als je de stad goed bekijkt (ik kom er zeker een keer per week) dan heeft het er alle schijn van dat Dokkum een heel belangrijke havenstad is geweest (voordat het lauwersmeer is gevormd met een rijke historie.
In een plaats daar vlakbij, het vroegere Murmerwoude (thans Wouterswoude genaamd) is immers St"Bonifatius vermoord.
Hij is dus NIET in Dokkum zelf van het leven beroofd.
Toen echter enige decennia de slogan "Dokkum een MOORDSTAD" gelanceerd is, is deze relatief snel verwijderd, het is niet iets om trots op te zijn.
Dokkum is echter een Katholiek bolwerk gebleven in het overwegend protestantse Friesland, waar de Oranjes ook een sterke band mee hebben.
Uit de bovengenoemde gegevens kun je concluderen dat ook in verdedigings-opzicht, Dokkum erg belangrijk was voor noord Nederland.
Vanaf de boot gezien (heb ik meerdere malen gedaan) zie je dat Dokkum echt vestingwerken heeft die passen bij een evt. verdedigende taak in het (verre) verleden.
De stad leende zich minder om een vloot te huisvesten maar was in staat als Bolwerk zijn mannetje te staan, is bovendien betrekkelijk ongeschonden gebleven.
Dokkum is een van de leukste steden met een boeiende middenstand maar vooral veel zeer oude bouwwerken.
In een oorlog is in principe iedere belangrijke havenstad een interessant strategisch object maar in de tweede wereloorlog hebben de Duitsers daar weinig aandacht aan geschonken, gelukkig maar...
Vooral wateretoeristen hebben Dokkum ontdekt.
Zoveel in zo een relatief kleine stad, historisch van grote betekenis.
Het kanon is afgesloten (er zit een plaat voor de loop) Het is echter een heel groot kanon(ik schat de loopdiameter op 15 CM) dus met een raak schot onder de waterlijn van een (oud, uit hout gemaakt oorlog)schip gaat die wel zinken.
De lange loop zorgde voor een groot bereik.
Bovenstaande is uit eigen bevindingen, er kunnen dus andere inzichten over bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dokkum ligt niet op een strategische positie en is als zodanig een niet als verdedigbare stad te beschouwen. Militair gezien is het onzin elke stad te kunnen verdedigen, achter Dokkum ligt niks belangrijks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dokkum was vroeger een een belangrijke militaire stad.

In 1597 vestigde de Friese Admiraliteit zich in Dokkum. Vanuit hier werden allerlei zaken voor de beveiliging van de handelsvaart en oorlogvoering met Spanje op zee geregeld. In 1581-1582 werden stadswallen aangelegd.

Vanwege het dichtslibben van de vaarroutes verplaatste de Friese Admiraliteit in 1644 het kantoor naar Harlingen.

De stadswallen met bastions liggen er nog steeds.