Waarom werkt het kapitalisme niet volgens sommige bronnen?

Ik zeg niet dat het kapitalisme niet werkt, maar sommige bronnen wel.
Wat is volgens hen de reden dat dit kapitalisme niet werkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of het nu om kapitalisme, communisme of een ander systeem gaat.
Waar het om gaat is dat het systeem een grote maatschappij omvat waardoor de afstand tussen de mensen met macht en de mensen met de minste macht zo groot is geworden dat de leiders niet meer geconfronteerd worden met de sores van de armen en niet gehinderd door scrupules kunnen zij zo beslissingen nemen die zij nooit zouden nemen als ze dagelijks omringd zouden worden meet het leed wat zij aanrichten.
Ook in onze westerse democratieën worden ontmoetingen tussen presidenten en eenvoudige mensen zorgvuldig voorgekookt. Te allen tijden moet verhinderd worden dat er een spontane communicatie tussen die partijen zou ontstaan. Wij mogen vooral niet weten dat de Shell zijn stempel drukt op Nederlands/Amerikaanse betrekkingen met Iran.
Zo gauw het opperhoofd niet meer in de zelfde straat woont als de straatveger dan wordt het systeem onredelijk.

Toegevoegd na 11 uur:
Het kapitalisme werkt wel, het doet alleen niet altijd wat er van wordt verwacht.
Vaak gaan concurrenten de strijd met elkaar niet aan (zodat de prijzen niet zakken) omdat ze hebben bedacht dat reclame maken meer oplevert dan concurrentie.
Vrij ondernemerschap werkt altijd wel; het is gewoon niet de panacee waarvoor sommige mensen het verslijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De meeste bronnen hebben egoïsme, bescherming van de eigen positie, en kortzichtigheid als basis voor hun denken en doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bedrijsleven heeft heel erg veel macht in het kapitalisme. De uitvalshoek van het kapitalisme is om zoveel mogelijk winst te maken: de rijken worden rijker en de armen worden armer. Wat er met de armen gebeurd is een stuk minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kapitalisme is walgelijk, zelfs de gezondheid van de mensen wordt er de dupe van. Zelfs de farmaceutische industrie draait om winst maken, dus wanneer ze een medicijnen tegen aids of kanker uitvinden, zullen alsnog veel capitalisten er tegen zijn dat het op de markt komt aangezien zij dan geen medicijnen (HIV-remmers e.d.) meer zullen verkopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kapitalisme zal een keer falen omdat de voedingsbodem hiervan angst en egoisme is, de westerse wereld draait maar om een ding, geld. En geld is iets wat je kan kwijtraken,( zie onlangs de banken, close call. ). En wat krijg je als je hier de mensen hun geld afpakt, ANARCHISME.