Waarom zou het goed zijn als je een 'bankrun' strafbaar stelt?

Ik moet over deze stelling debatteren voor m'n examen, dus ik vroeg me af of jullie misschien nog wat goede redenen wisten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat ons financiele systeem daar (helaas) niet tegen bestand is. De liquiditeit niet gelijk loopt met de door ons 'ingelegde' gelden....

Het idee achter het voorstel van het huidige kabinet is dat een oproep tot een bankrun het financiële systeem van een land kan ontwrichten, zoals bijvoorbeeld met DSB gebeurde. De bank heeft tijdens een bankrun niet meer de mogelijkheid zich te verdedigen, want dan is het kwaad al geschied, en de persoon die de bankrun veroorzaakte kan onmogelijk een schadevergoeding betalen om de verliezen te compenseren omdat die simpelweg te groot zijn. Natuurlijk mogen mensen hun geld van de bank af halen als ze dat willen, maar niemand wordt er beter van als dat massaal gebeurt. In plaats van oproepen tot een bankrun kan een ‘klokkenluider’ beter naar de waakhond van de sector (in dit geval De Nederlandsche Bank) gaan met een klacht over de bank. Op die manier ontstaat veel minder chaos.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100