Zijn we nu echt zo dom?

De wereld bank stelt dat de economische groei in 2011 zeker 3 % zal bedragen. Is dat goed, genoeg en wat betekent dat voor Nederland. Ze voegen eraan toe, dat het voornamelijk in de ontwikkelingslanden zal plaatsvinden. Dat is leuk voor die landen, maar de uitsprak zegt helemaal niets voor de ontwikkelde landen. Is die 3 % het gemiddelde groeipercentage ? Gewogen of ongewogen en zo ja waarmee? Als een arm land 10 EUR meet verdiend op een inkomen van 100 EUR, dan is de groei wel 10 %, maar het blijft straatarm.
Hoe ze het ook berekend hebben, het cijfer van 3 % heeft geen enkele betekenis voor Europa. Boerenbedrog heet zo iets. Denken jullie dat dit soort mooiweerberichten doelbewust in het NOS nieuws komen als politieke boodschap, of dat de NOS inderdaad niet beter weet.

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de goede orde:
De cijfers zijn (misschien) geen bedrog maar de NOS boodschap is misleidend, althans zeggen dat 'het weer in de wereld zoveel beter wordt' en aan het einde van het bericht de opmerking, dat dat komt door de verbetering van het weer in China (om maar iets te noemen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ja je bent heel dom ja x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je haalt hier volgens mij een aantal dingen door elkaar. Economische groei wil zeggen de wereld economie groeit met 3%. De wereld bank kan in dit geval naar de hele wereld. Heeft niets met de mensen te maken of die meer krijgen of minder. En Nos is niet gek
ronron1212
13 jaar geleden
Op de ene plaats groeit de economie, op de andere plaats krimpt die. Over de hele breedte (de hele wereld) groeit de economie dus, dat is dus positief. Dat de NOS het brengt heeft verder niet zo veel met positief of negatief te maken, dat is meer hoe je er zelf over denkt. Ik denk dat wereldwijde groei beter is dan wereldwijd verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wereldbank zegt iets over de wereld economie. Het is dan ook verkeerd om dit te proberen uit te leggen voor west europa.

De NOS toont die getallen ook als groei van de wereld economie. Dit is namelijk relevant om aan te tonen dat de wereldwijde crisis van 2008 toch wel wat bijgetrokken is. Maar de groei is groter is ontwikkelingslanden, oftewel, kleiner in andere landen. Oftewel wees nog niet te blij met dit resultaat.

Dat jij vanuit deze cijfers iets over europa probeert te distilleren is een verkeerde keuze, maar dit betekend niet dat de cijfers bedrog zijn.