Hangt politieke voorkeur af van opleidingsniveau?

Bij de scholierenverkiezingen voor het EP dit jaar kwam ook de PVV als winnaar uit de bus. En laat nou net het leeuwendeel van de Nederlandse scholieren op het vmbo zitten.

Bij mij in de klas (5vwo) waren er slechts één of twee van de 25 die PVV zouden stemmen (als ze konden (<18)).

Rustig aan mensen. Het is maar een stelling, niet meteen gaan bijten!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (13)

Bij enquêtes is gebleken dat PVV stemmers hoger opgeleid zijn. Wat de NOS ons soms laat zien klopt niet die doen dat selectief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke enquete, in dit geval graag bron vermelden, kan me het nml niet voorstellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was een enquete van TNS-NIPO voor de Volkskrant; http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1152465.ece/Wilders_scoort_bij_hoger_opgeleide_kiezer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jet
Als je het niet wil zien, zie je het ook niet.
En nee ik ben geen PVV-stemmer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je hoeft geen speurhond te zijn om dat te ruiken!
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Krizzz: Dit onderzoek van TNS-NIPO is al zeker 6 maanden oud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
asociaal gedrag en opleiding zijn niet aan elkaar gebonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al wordt er vaak heel negatief gedaan als mensen landelijke politiek mee laten wegen bij hun keuze voor het EPO, ik vind het eerlijk gezegd een hele valide overweging. Als je niet tevreden bent met de manier waarop je vertegenwoordigd wordt in de landelijke politiek, kies je er toch ook niet voor om je door diezelfde partij te laten vertegenwoordigen in het EP?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'EPO' ---> 'EP'
Ik weet niet of hier onderzoek naar is gedaan, maar het lijkt me waarschijnlijk dat lager opgeleiden ontvankelijker zijn voor populisme.

Nu ga ik een heleboel - duimpjes krijgen natuurlijk, maar dat is nu eenmaal het beeld wat ik heb. Ik zeg niet dat het op feiten berust.

Toegevoegd op 07-06-2009 12:27:51
Het heeft ook met leeftijd te maken. Ik heb de indruk dat jongeren vaak extremer links of rechts stemmen dan ouderen, niet meer gematigd zijn. En dit is wederom een beeld wat ik heb, ook uit persoonlijke ervaring, dus geen "waarheid".

Toegevoegd op 07-06-2009 12:28:31
"die meer gematigd zijn" ipv "niet meer gematigd zijn"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gevoel heb ik ook, vind ik niet eerlijk van mezelf, maar het is toch zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf het grappig vinden dat ik in de ogen van velen 'extreem' gestemd heb, namelijk PVV voor het Europees Parlement. Er zijn verschillende partijen die het liefst zo'n beetje alles in de EU zouden willen regelen. Ik heb gestemd op een partij die wél wil samenwerken op EU-niveau, maar vindt dat goed overwogen moet worden wát er beter op EU-niveau of nationaal niveau geregeld moet worden. Toch ben ik blijkbaar de extremist, en zijn de mensen die zonder goede democratische controle (namelijk zonderratificatie op nationaal niveau door de nationale parlementen) het liefst alle macht over zouden hevelen naar de EU blijkbaar de 'gematigden' en 'genuanceerden'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo extreem als mij kun je nooit zijn SuzyQ... Ook ik stem PVV voor de EP tenminste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En gelijk hebben ze. Als je ontevreden bent met je vertegenwoordiging in de Tweede Kamer, zou je wel zot zijn om diezelfde partij die je op het ene niveau slecht vertegenwoordigt het andere vertegenwoordigende orgaan binnen te stemmen. Zelfs een ezel stoot zich in 't gemeen...
In het algemeen klopt dat zeker. Toch blijft het wat vreemd dat, zoals verwacht, de PVDA zou leeglopen richting PVV. Dit blijkt nu vanuit de SP,VVD en CDA gebeurd te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de vvd en de cda is het nog enigzins te begrijpen.
maar de van de sp naar de pvv
is een draai van 180 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SP heeft veel te veel gewonnen om hier stemmers aan de PVV te verliezen... De PvdA heeft erg veel verloren aan D66 en PVV...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van de vraag of de SP stemmen is verloren aan de PVV: zo groot is die draai helemaal niet als het gaat om het EP. Als je van mening bent dat er goed gekeken moet worden naar de vraag welke macht bij de EU en welke macht bij de afzonderlijke lidstaten moet liggen, kun je (onder de kansrijke partijen) terecht bij SP of PVV. Op dát punt, een heel belangrijk punt bij deze verkiezingen, liggen ze in feite heel dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe, iemand die een krant leest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen 'een krant lezen' lijkt mij eerlijk gezegd een beetje magertjes als je jezelf wilt informeren. Het is nuttig, maar als het je enige bron van informatie is, krijg je onvermijdelijk een gekleurd beeld. Ik ga voor goede informatie graag naar de primaire bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, maar de primaire bron is lang niet altijd bereikbaar......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat is inderdaad lastig. In die gevallen probeer ik vooral verschillende bronnen te raadplegen, dan kan ik de subjectiviteit er zo goed mogelijk uitfilteren.
Een zeker verband is wel aanwezig. Dit is niet perse omdat mensen die 'dom' zijn eerder op de PVV zouden stemmen. Het heeft er meer mee te maken dat elke partij min of meer een bevolkingsgroep vertegenwoordigd. Je opleiding is sterk afhankelijk van én sterk bepalend voor de bevolkingsgroep waartoe je behoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mezelf kijkend ben ik inderdaad universitair opgeleid. En ik heb PVV gestemd voor het EP...

Landelijk stem ik al sinds mijn 18de op de VVD en lokaal stem ik PR op mezelf...

O ja... Ondanks mijn denkwijze progessief rechts kan zijn heeft dit overigens NIETS met de PR te maken. Want deze letters staan voor iets anders, waarvan uitleg te veel tijd/tekst vergt...

Maar om antwoord te geven op je vraag: De stemmers op de PVV zijn afkomstig uit alle lagen van de bevolking. En vergeet niet dat het EP voor veel Nederlanders "De ver van mijn bed show" is. Dus een partij die tegen bemoeienis uit Brussel is doet het vooral in deze grote groep erg goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar soms stemmen mensen anders dan je zelf zou doen omdat ze, na zich goed te verdiepen in de issues, een andere mening hebben dan jij, niet omdat ze slecht geïnformeerd, laag opgeleid of dom zijn.

Zoals bijvoorbeeld deze geïnformeerde universitair geschoolde PVV-stemmer.

Wat betreft de scholierenverkiezingen: jarenlang was GroenLinks veruit favoriet, en ook toen zat het leeuwendeel van de scholieren op het vmbo. Dat zegt dus niet zoveel. Überhaupt hebben de scholierenverkiezingen bar weinig te maken met wat mensen als volwassene gaan stemmen, om de simpele reden dat scholieren nog in een beschermde omgeving rondlopen (ze hoeven niet zelf de schoorsteen rokende te houden) en verkiezingen voor hen dus een veel theoretischere kwestie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter antwoord dan van mij +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de zeer realistisch aannemelijke omschrijving
Antwoord: nee.
Het leeuwendeel van de jeugd zal altijd op het VMBO zitten. Als jouw stelling juist was, zou bij de scholierenverkiezing daarom dus altijd de partij, die jou als 5 vwo'er niet bevalt, winnen.

Jammer voor je, maar de jeugd heeft de toekomst.
En die wordt niet alleen door jou bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker bot Melissa:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb nu eenmaal bijzonder weinig op met figuren die menen PVV'ers voor nazis te moeten uitmaken, zoals de vragensteller dit gisteren deed in een reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft de vragensteller heel veel geluk gehad dat ik dit gemist heb. Want dan begeeft ie zich op een terrein waar ik toevallig wel erg veel vanaf weet...
Stemgedrag van iemand hangt van heel veel factoren af. Opleidingsniveau is daar 1 van, maar hoeft niet de doorslag te geven. Je kunt, gelukkig, niet op basis van een paar gegevens bepalen wat iemand zal stemmen of denken. Een populistische stroming, zowel aan de linker- als de rechterflank van het politieke spectrum, zullen te allen tijde pretenderen de stem van het volk te verkonigen. Da's per definitie Jantje Vinex. Echter, je kunt niet uitvlakken hoeveel HBO+'ers te zijn die nu op een populistische partij, of een paar jaar geleden tegen de Europese Grondwet hebben gestemd. Ook daar zit veel ontevredenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij in de klas, ook 5VWO, zou minimaal de helft op de PVV stemmen, in ieder geval als het om de Nederlandse verkiezingen gaat. Als het om het EP gaat misschien iets minder, maar je kan nog steeds wel op 40% rekenen.

Het idee dat 'dommere' mensen PVV stemmen slaat nergens op. Mensen die het met de PVV eens zijn stemmen PVV, of diegenen nou hoger og lager opgeleid zijn. Daarbij moet je ook even bedenken dat het leeuwendeel van de Nederlandse scholieren misschien wel op het VMBO zit, maar dat daar altijd nog maar 4 klassen zijn. Leerlingen van 5HAVO en 5VWO (en sommigen van 6VWO) kunnen daarintegen ook nog stemmen. Dan zullen de aantallen elkaar wel niet zo heel veel ontlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar zit geen relatie tussen. Er zijn zowel jongeren, ouderen, hoogopgeleid, laagopgeleid, mannen en vrouwen die op een PVV stemmen of op welke partij dan ook. Als ik mijn eigen omgeving kijk, zijn er zat mensen met een Atheneum opleiding die PVV stemmen. Ik denk niet dat er een directe verband is tussen opleidingsniveau en stemgedrag. Overigens heb ik niet op PVV gestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen met een lagere opleiding vaker in probleemwijken wonen dan hoog opgeleiden. Als ik in zo'n wijk zou wonen weet ik nog net zo niet of ik ook PVV zou stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje wel, maar niet geheel.. 'Stemmen op' is vaak een negatieve keuze. Ik heb deze keer D66 gestemd, omdat ik de PvdA onacceptabel vond. Met de PVV is overigens minder mis dan men denkt. Veel negatiefs is ook het gevolg van reacties van de andere partijen, in al hun schijnheiligheid. Vergelijkbaar met het gebeuren rond Rutten.
Bovendien is 9.5 van de 10 mensen dom, en daar helpt zelfs geen universitaire opleiding tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet strikt genomen 1 op 1. (dom = links slim = rechts en vice versa ; was het maar zo, dat zou het wel makkelijk maken :lol: )
Zo zijn er heel intelligente mensen die links en heel intelligente mensen die rechts stemmen, en ook 'domme' stemmen vinden we aan beide kanten van het spectrum.

Zo zijn bijvoorbeeld ook salonsocialisten (zoals de naam al aangeeft niet een groep waar ik erg warm voor loop, in tegenstelling tot échte socialisten) in de regel hoger dan gemiddeld opgeleid.

Dat doet me wel denken dat mensen met een bovengemiddeld opleidingsniveau danwel intelligentie wellicht eerder de neiging hebben wat extremer te stemmen, ook in het kader van de 'balans'. Ik merk zelf dat ik een erge balans-stemmer ben. Is het land/ de gemeente me te 'links' dan gaat mijn voorkeur uit naar een wat rechtser geluid (zonder het op alle fronten eens te zijn), is het land me daarentegen te rechts, dan kan ik weer heel erg links uit de hoek komen. In Amerika zou ik absoluut een democraat zijn, en in Engeland denk ik Labour, maar in Nederland stem ik eigenlijk al 20 jaar vrijwel uitsluitend rechts van het CDA (dat voor mij, samen met de PVDA, het grootste contingent 'gewoontestemmers' zit), een enkele gemeenteraadsverkiezing uitgezonderd.

Scholieren hebben vaak de neiging of erg extreem (en lekker 'fout', PVV)of extreem politiek correct ) te 'stemmen' en zijn derhalve denk ik niet helemaal representatief voor de gehele bevolking. Ze hebben ook andere belangen en kunnen nog niet alle implicaties van een stem overzien - (voor zover wij 'grote mensen' dat allemaal wel kunnen natuurlijk...)