wat is een 14 telefoonnummer

Op de site van mijn gemeente lees ik dat ze bereikbaar zijn via het "speciale telefoonnummer 14 070 (netnummer is niet nodig)"

Wat is er zo speciaal aan, hebben alle gemeenten in Nederland zo'n nummer en hoe kan t dat t maar 5 cijfers heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Alle gemeentes in nederland lijken een dergelijk nummer te hebben, te beginnen met de 14 en dan het netnummer van de gemeente. Gemeente enschede is bv 14053

Toegevoegd na 27 seconden:
http://www.enschede.nl/contact/00001/

Waarom dit nieuwe nummer?
Het nieuwe nummer 14 053 sluit aan bij een landelijk project Overheid Heeft Antwoord om de bereikbaarheid van de overheid te verbeteren.

Het is de bedoeling dat alle gemeenten in Nederland straks eenzelfde telefoonnummer hebben:
14 gevolgd door netnummer, bv Den Haag 14 070, Amsterdam 14 020. Voor Enschede is dit dus 14 053.

Op deze manier is het voor iedereen duidelijk hoe de gemeente te bereiken is. Bovendien is het nummer gemakkelijker te onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste gemeenten hebben zo'n nummer, en bestaat uit 14 en het netnummer, dus 14 070 is Den Haag, 14 079 is Zoetermeer, etc.

Toegevoegd na 39 seconden:
Wat Jelle zegt, dus.
bamibal
13 jaar geleden
Elke gemeente heeft uiterlijk 2015 een nr. dat begint met 14. Gevolgd door het kengetal, dit omdat het gemakkelijk te onthouden is.