Waarom houden wij ons niet aan de EU-afspraken?

Bij verkiezingen mogen de uitslagen pas bekend worden gemaakt wanneer ook de laatste stemmer zijn stem heeft uitgebracht. Toch brengen wij nu al onze uitslagen naar buiten.

Citaat uit http://www.dnews.de/europawahl/52472/eu-wahl-rechtsruck-in-den-niederlanden.html :

"
Wie bereits bei der Europawahl 2004 hielten sich die Niederlande nicht an EU-Bestimmungen, wonach Ergebnisse erst nach Schließung aller Wahllokale im gesamten EU-Raum publiziert werden dürfen - also erst am Sonntagabend, wenn auch die Italiener und Portugiesen ihre Stimmen abgegeben haben.
"

Waarom? Normaliter zijn wij juist zo braaf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nu.nl/verkiezingen-eu---nieuws/2002492/nederland-wordt-door-eu-op-matje-geroepen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nu.nl/verkiezingen-eu---nieuws/2002492/nederland-wordt-door-eu-op-matje-geroepen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wtf, goeievraag verneukt die URL. Het komt allemaal doordat goeievraag -- verandert in een of andere lange streep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- - wordt --, waar slaat dat op? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan maar zo: http://tinyurl.com/q4nmb6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV molt ook 't URL als je er een haakje-sluiten achter zet. Mogen ze wel eens wat aan doen ;)

Het beste antwoord

Die opstelling heeft te maken met de Nederlandse kieswet, die gemeenten verplicht om gelijk na sluiting van de stembussen te beginnen met een openbare telling.

Toegevoegd op 05-06-2009 14:04:10
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken en volgens de kiesraad ligt de zaak helder. 'Er zijn duidelijke afspraken gemaakt. Gemeenten mogen zelf aan het eind van de dag van de verkiezingen de voorlopige uitslagen bekendmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je nu wel een minnetje op geven, maar zoals het er staat, zo is het toch werkelijk.......

Andere antwoorden (6)

Bij ons in de krant staat: Definitieve prognose.
Dat wil dus zeggen dat ze het nog over een schatting hebben. Wel aan de hand van alle Nederlandse stemmen, maar zolang je het schatting of prognose noemt is het geen uitslag.
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet kunnen, maar ik snap de redenering wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definitieve prognose... Wat een geweldige uitdrukking...
Definitief denken we dat...
Dat ligt gewoon aan de betreffende secretaris of minister. En wellicht belangrijker: er worden bij overtredingen geen zware straffen uitgedeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2x thumbs down, maar ik heb gewoon gelijk.
Antwoord: omdat het slechts een *kuch* prognose *kuch* is.
Goed gevonden, trouwens. Er is dan ook geen enkele goede reden om de uitslag, sorry 'prognose', niet direct bekend te maken.
Blij dat de regering eindelijk iets goed doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin, zo'n afspraak!

Lekker prognoses geven, de hele dag door! Op basis van gemeten stemgedrag.
Hiermee kun je betrokkenheid oproepen en mensen triggeren om toch maar te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is door onze wet bepaald dat wij er op deze manier mee omgaan. Gemeenten heben het recht hun uitslagen door te geven. Toch zijn wij een eigenwijs landje waar alles anders moet zijn. Europa heeft in zijn geheel de anti discrimatie wet voor homo`s en gehandicapten aangenomen. Wij zijn het enige land die het nog niet heeft ondertekend. Onze regering gaat eerst zeven en politiceerd het in subwetten. Geloof me het is een geld kwestie, en dat is gevoelig in een tijd van bezuinigingen en crises. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is een land zonder plan, een schip zonder kapitein, en de politiek lult maar wat.

Overal halfhartig in. Pappen en nathouden, gedogen en sussen.

Een land zonder karakter.