Wat gebeurd er met de zetel van Hero Brinkman als er nu wat met hem zou gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je plannen dan? :P

Antwoorden (2)

De kieswet kent geen partijen, maar slechts lijsten.

Mocht Brinkman onverhoopt, b.v., overlijden, dan gaat de zetel automatisch naar de volgende op de PVV kandidatenlijst.

Dat gebeurt ook als hij zijn zetel zou opgeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij opvolging en gebrek aan kandidaten op de lijst kijk je naar andere lijsten binnen de lijstencombinatie of lijstengroep (art. W 3 Kieswet), en als dat niets oplevert blijft de zetel kennelijk leeg (art. W 4 lid 2 Kieswet).
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer wat geleerd! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat Brinkman geen PVV'er meer is lijkt het mij onmogelijk dat de zetel naar een volgende op de PVV lijst gaat.
De kieswet zegt, aangezien Brinkman geen PVV'er meer is, dat zijn zetel toekomt aan de partij, die er volgens het kiessysteem (parlementaire restzetels) recht op heeft.

En volgens mij moet er dan weer overnieuw worden gerekend. Dit gebeurt volgens het stelsel van de grootste gemiddelden (het zogenaamde systeem d´Hondt). Dit is trouwens geen enkel probleem aangezien de cijfers (laatste verkiezing) natuurlijk bekend zijn en vaststaan.