Waarom is er een Ministerie van Financiën én een Ministerie van Economische Zaken?

Kunnen ze het niet misschien samenvoegen? Of zijn ze té verschillend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Dit is ook mede omdat anders alles van een partij komt, het komt zelden tot niet voor dat beide door een minister van dezelfde partij bezet worden! Dus het is democratischer!
Verder zijn dit beide grote ministeries en kunnen ze beter kleinere verschillende samenvoegen dan een grote!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijke reden is dat het twee verschillende zaken betreft.
Financiën gaat over het huishoudboekje van de staat wat betreft inkomsten en uitgaven, maar ook over de relatie met binnenlandse en buitenlandse banken, en over de betaalmiddelen (euro).
Economische Zaken gaat over industriebeleid, geven van subsidies, midden- en kleinbedrijf, energievoorziening, handel met het buitenland, enz. enz.
Ze hebben natuurlijk veel met elkaar te maken, maar het is niet het zelfde.
Kijk maar waar minister De Jager nu druk mee is: met financiën, niet met economisch beleid.