participatiewet en iemand tijdelijk in huis nemen. gevolgen?

Hoi. Ik heb sinds kort een bijstandsuitkering. Nu is een ex-collega van mij dakloos en slaapt in een tent. Kan ik hem van de winter in de logeerkamer onderbrengen? Heeft dit dan gevolgen voor mijn bijstandsuitkering? Hij is dakloos en heeft GEEN uitkering omdat hij uit Polen komt. Financieel ga ik er dus niks op vooruit. Maar volgens de buurman heb ik wel meldingsplicht. Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
38.4K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Lees de kostendelersregeling erop na. Je wordt geacht kosten te delen als je op éen adres woont met iemand die een inkomen heeft of recht heeft op een uitkering. Je wordt dan gekort op je uitkering. Als van beide geen sprake is, lijkt het me geen probleem om iemand in huis te nemen.
paulus811
6 jaar geleden
Wat bezielt iemand uit Polen om in Nederland de winter in een tent door te brengen? Ga terug naar Polen, die hebben de afgelopen jaren 100 miljard uit de EU pot gesnoept en het gaat daar beter dan ooit. Neemt niet weg dat ik het een hartelijk gebaar vind om iemand in die situatie onderdak te bieden, maar begrijpen doe ik het niet.

Antwoorden (2)

In principe mag iedereen iemand te logeren hebben. Een vriend of familielid, wildvreemde, wie dan ook.
Behalve als je een uitkering hebt en/of het op betalen aan komt. Dan heb je een probleem of kun je een probleem krijgen.
Het is beter om de Sociale Dienst op de hoogte te brengen, dan ineens van fraude beschuldigd te worden.

Officieel spreek je van logeren als dit maximaal vier weken duurt.
Laat je iemand langer dan vier weken logeren, dan spreek je van inwoning. Zelfs als de logé een eigen adres heeft waar men kan wonen en slapen, valt het niet meer onder logeren maar onder verblijven.

Het gaat om de periode dat je op een bepaald adres logeert/verblijft:
"het woonadres:
1° het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
2° het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten;" (bron)

Punt is dat je verplicht bent in Nederland je te laten inschrijven op een bepaald adres als je ergens woont cq. verblijft. Je kan niet/hoeft niet je te laten uitschrijven bij de gemeente die je verlaat, nee, je schrijft je in op het nieuwe adres bij de gemeente waar je gaat wonen de gemeente die je verlaat regelt de uitschrijving.
Hoofdregel is dat je niet mag ingeschreven staan op een adres waar je niet woont.

(Als het over post gaat: een briefadres is bedoeld voor mensen die geen vaste verblijfplaats hebben.)

Toegevoegd na 9 minuten:
Men zal kunnen denken dat je inkomen verzwijgt. Waarvan kan je anders voor twee personen een huishouding draaiende houden? Iemand tijdelijk in huis nemen is geen punt, langer dan een maand is wel een probleem. Dat mag dus gewoon niet. Neem contact op met de Sociale Dienst en informeer wat je wel of niet mag/kunt doen voor iemand zonder inkomen?
N.B. Geen idee of het feit dat deze logé uit Polen komt het probleem vergroot of dat er wellicht een potje voor is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is eerder een vraag hierover gesteld.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/571230/hoelang-logeren
Als hij rechtmatig in Nederland woont en geen inkomen heeft krijg jij 50% van het minimum loon en hij krijgt ook 50%.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
50% van het minimumloon? Huh?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dus 2 personen samen krijgen 100% van het minimumloon.
Een alleenstaande krijgt 70%