Gesteld dat GV een sociaalmaatschappelijk experiment is voor de Universiteit zoals in de film ICARUS, zou U het aanvaarden?

Naar aanleiding van de film Icarus met een waarheidsgetrouw experiment waarbij proefpersonen telkens een gekend antwoord moesten geven op een vraag. Was de volgorde fout kreeg de proefpersoon (eigenlijk een acteur) een stroomstoot door de vragensteller( officieel ingehuurd door de universiteitsprofessor maar onwetend over de acteur en de fictieve stroomstoot) het experiment beoogde in welke mate personen aan een authoriteit (hier de univ-professor) bleven gehoorzamen en anderzijds in de problemen waren met hun geweten wegens het toedienen van de stroomstoten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou een prachtig experiment zijn! En ik zou er geen probleem mee hebben.

Ik merk dat ik de eerste dag op 'puntenjacht' was. Dat tikkertje/tellertje deed me wel wat. Maar inmiddels vind ik dat niet meer interessant. Gewoon de vragen volgen, antwoorden waar ik dat relevant of leuk vind, af en toe een eigen vraag indienen. Leuke bezigheid.

Die film waar je naar verwijst ken ik niet, maar ik ken wel beelden van en teksten over het oorsrponkelijke experiment. Dat soort verregaande experimenten is inmiddels verboden, onderandere omdat één van de deelnemers (die dus stroomstoten toediende tot voorbij het dodelijke niveau) uiteindelijk zoveel wroeging had, dat hij zelfmoord heeft gepleegd.

De beelden die zijn vastgelegd van het oorspronkelijke experiment, zijn gruwelijk. Je ziet hoe de proefpersonen enorm met zichzelf worstelen en uiteindelijk gewoon doen wat er van ze wordt gevraagd. Als toeschouwer kan je je niet ontrekken aan de vraag 'Zou ik dat ook doen?' en aan het waarschijnlijke antwoord 'Waarschijnlijk wel', in ieder geval tot op zekere hoogte.
Het experiment stamt uit de jaren zestig. Sindsdien is er heel wat veranderd in zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van het individu. Of niet? Een recenter experiment laat zien dat mensen die in een halflege bus zitten, zonder een spoor van aarzeling opstaan als een figuur met autoriteit (een man in een onbekend uniform) dat van ze vraagt en hun plaats inneemt. Sterker nog, ze gaan niet eens ergens anders zitten. Ze blijven gewoon staan. En 'ze' is dan meer dan 80%! Ik heb geen reden aan te nemen dat ik anders zou reageren.

En dat is een pijnlijke bekentenis eigenlijk. Gewoon zo'n kuddedier zijn als de volgende persoon en gewoon in staat iemand te doden als een (in mijn ogen) authoriteit me dat vraagt te doen...
Anderzijds, misschien juist door mijn bewustwording hierover kan ik die valkuil leren zien en vermijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder dollen: zou je je vraag kunnen herformuleren? Ik begrijp misschien wat je bedoelt, maar dat weet ik niet zeker. En als je vraagt wat ik denk, vind ik het wel een interessante vraag.

Dank je
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar is ergens een similitude tussen deze schijnbare onschuldige vragen op basis van leergierigheid. Indien er geen puntensysteem en duimpjes aan vast gekoppeld zijn ,zou je dezelfde interesse hebben ? is het hei recht te doen om het meest wetenschappelijk antwoord of ?Ik denk dat hier veel voer voor sociologen in zit. Alle maatschappelijke thema's worden behandeld en toch is er een moderator, ongekend die lichtjes censureert. Probeer de film eens te zien.Ongelooflijk boeiend met Yves Montand in de hoofdrol.De vraag mag je zelf interpreteren naar eigen goeddunken.