Hoe kan het dat Italianen een man als Berlusconi kiezen?

Is dat populisme of is er wat anders aan de hand? Valt zo'n leider uiteindelijk door de mand? Of is het dan te laat omdat hij dan inmiddels de maatschappij in zijn greep heeft?

Waar dankt die man zijn populariteit aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Is de winst van Berlusconi niet vooral het verlies van Prodi en Veltroni, zijn opponenten ? Zo op het eerste gezicht is Berlusconi zeker niet de ideale kandidaat en zo wordt hij waarschijnlijk ook niet gezien door het Italiaanse volk. Het verlies van links kan dan ook gezien worden als een reactie van het publiek op de bezuinigingen van de vorige, linkse, regering en de door veel italianen als heksenjacht opgevatte onderzoeken naar corruptie, waar ook Berlusconi meermaals het slachtoffer van was (zonder overigens ooit veroordeeld te zijn.)
Zo bezien heeft de bevolking misschien niet zo heel bewust vóór Berlusconi gekozen, maar vooral tégen Veltroni, Prodi, en de linkse partijen.
Ook Berlusconi's flirt met rechts wordt gezien als grote aanjager van zijn populariteit. Dé grote peiler van zijn coalitie is immers de Lega Nord, die er op het gebied van immigratie geen doekjes om windt en de uitspraken van Wilders doen verbleken. "Ik heb het facisme nooit afgewezen" is een term waarmee je tegenwoordig wegkomt in Italië.
Of hij uiteindelijk door de mand zal vallen? Ik betwijfel het, in een land waar corruptie bijna is verworden tot een volksaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan alleen in Italië, zo zit dat... Nergens anders ter wereld kan dat...

Toegevoegd op 05-06-2009 11:11:30
En dat komt omdat deze man nu eens niet Mafia-leider is, dus het is allemaal stukken beter, zelfs als die zo maf is als Berlusconi... Het is toch al een hele verbetering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan ga je nog meer vragen stellen later, dat is niet de bedoeling... populariteit, komt door zijn macht... De man is erg machtig, hij heeft een immens imperium op de televisie, daar maakt hij reclame voor zichzelf en reclame maken werkt... Vaak genoeg herhalen en iedereen gaat het geloven... Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Etab, eerlijk gezegd niet.
Ik vraag specifiek naar Italie. Dat wil niet zeggen dat het elders ook gebeurd. Maar Italie is een Westers land met een recente historie van dictators, dus je zou verwachten dat men ervan geleerd heeft, net zoals de Duitsers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Italianen blijven italianen... Je moet eens op de markt, goede tomaten kopen en dan thuis uitpakken, dan moet je eens zien wat je werkelijk gekocht hebt... Dat doen Italianen...
Tja, als die man zo ongeveer 70% van alle media-bedrijven in het land in bezit heeft, die hem allemaal de hemel inschrijven...
Herhaal een leugen vaak genoeg en mensen gaan hem geloven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot gisteren vroeg ik me dat ook af.
Nu weten we dat ook in Nederland zoiets mogelijk is.
Helaas....
14 jaar geleden
De Italianen houden van zijn "brusque": ‘tell it like it is’, directheid. Italianen zien deze eigenschap als eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo en dit zegt heel veel over de italianen. Als grootsteden als Napels en Palermo vechten tegen een door en door corrupt systeem van vuilnisophaling terwijl de premier zich verdedigt met hand en tand op prime time tegen aanntijgingen van een flirtage met een zeventienjarige, dan is dit bedenkelijk voor de democratie. De rechtse neoliberale politieke macht profiteert na van een zeer zwakke linkerzijde zoals in frankrijk.