Hoe stem ik blanco voor de europese comissie?

Ik heb vanmorgen gestemd maar kon helemaal geen blanco vakje aankruizen :s. Hoe stem ik dan blanco, niks invullen?

toevoeging: blanco stem wordt als ongeldige stem behandeld?

http://www.denhaag.pvda.nl/oud/tromp/bart%20tromp%20blanco.htm

vraag = Hoe stem ik blanco voor het Europese parlement?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is het Europees parlement waar voor gestemd wordt, niet de Europese Commissie... die belichaamt en behartigt het algemeen belang van de Europese Unie. De voorzitter en de leden van de De commissie bestaat uit 27 leden, elke lidstaat levert één lid.
Elke vijf jaar wordt de samenstelling van de Commissie vernieuwd in de zes maanden die op de verkiezing van het Europees Parlement volgen.Commissie worden door de lidstaten benoemd na goedkeuring door het Europees Parlement.
De Europese Commissie oefent vier hoofdtaken uit:
1. zij dient wetsvoorstellen in bij het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie;
2. zij beheert het communautair beleid en legt dit ten uitvoer;
3. zij controleert of het Gemeenschapsrecht wordt nageleefd (in samenwerking met het Europese Hof van Justitie);
4. zij vormt een belangrijke woordvoerder van de Europese Unie en onderhandelt over, met name, internationale handels- en samenwerkingsovereenkomsten.

Het beste antwoord

Als je de kieslijst nog hebt, kun je het daarop prima nalezen. Daar staat op dat je blanco kunt stemmen door geen enkel vakje rood te maken. Je brengt dan een geldige, doch blanco, stem uit.

Je kunt een ongeldige stem uitbrengen door meerdere vakjes rood te maken, of door iets aan het stembiljet toe te voegen waarmee je identificeerbaar bent.

Je kunt ervoor kiezen geen stem uit te brengen door niet te stemmen. Dat is iets anders dan een blanco stem uit te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is nu niet meer via de computer. Er bestaat een minimale mogelijkheid dat iemand uiterst specialistische apparatuur heeft, daarmee ongezien dicht in de buurt van de stemcomputer kan komen, waar dan stomtoevallig geen enkele andere elektromagnetische activiteit mag zijn, en dat die persoon dan ook nog uit de opgevangen golfjes weet te achterhalen welke knop is ingedrukt - en daardoor dus jouw stem kan afluisteren. Door die theoretische mogelijkheid zijn stemcomputers nu overal verboden, en vervangen door papier en een rood potlood.

Andere antwoorden (4)

Heb je geen mening?
Waarom wil je dan stemmen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo mijn redenen om blanco te stemmen, niet stemmen vind ik geen optie.
Niets invullen is behoorlijk blanco...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen mening hebt en daar trots op bent kun je blanco stemmen door het stembiljet niet in te vullen.
Voor de Europese Commissie kun je überhaupt niet stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, parlement misschien dan, het is nog vroeg :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa: Wat een ondoordacht suggestief antwoord met een vervelend ondertoontje waarin het 'hebben van een mening' weer eens verheerlijkt lijkt te worden. Het 'hebben van een mening' zoals het hier door jou verondersteld wordt, is zwaar overrated. Liever geen mening, dan een domme mening. Of hoor jij tot de groep mensen die denkt 'hoe dom de mening ook: het toont in ieder geval karakter'? Daarnaast, en dat vergeet menig 'mening' evangalist nog wel eens, kan het niet kiezen uit keuzes die je niet bevallen, in mijn optiek prima voor een mening doorgaan.
Door een leeg stembiljet in de bus te stoppen registreren ze een blanco stem.