Waarom moet Balkenende de Dalai Lama ontvangen?

De Dalai Lama is geen regeringsleider, dus politiek gezien lijkt er geen andere reden dan een punt maken tegen China. Of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Omdat de Dalai Lama de vertegenwoordiger is van de oorspronkelijke bevolking van Tibet, welke sinds de jaren vijftig in eigen land wreed wordt onderdrukt door een buitenlandse bezetter.
Heeft met normen en waarden te maken, iets waar Balkenende geen boodschap aan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hij wil politiek belangrijk zijn, Hij is de regeringsleider in ballingschap... Dus hij is ook politicus...
Maar wat Balkenende met die man moet is mij ook een raadsel...
En het is alleen maar propaganda voor de Tibetaanse strijd... Er is kennelijk een goede lobby daarvoor... Misschien zitten de Amerikanen er wel achter, wie weet...
We zullen nooit te weten komen hoe het in de steel zit...

Als het in de pers komt, dan denk ik altijd, wie heeft er belang bij om het te publiceren en waarom wordt het op deze manier gebracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien maakt Balkende wel 'misbruik' van zijn functie. Onder het mom van politieke banden, gewoon even lekker 1-op-1 met de Dalai Lama praten. Niet iedereen krijgt die kans, en ik zou dat ook wel willen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik las net in een krantje dat Balkenende hem juist niet wil spreken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lees ik net ook. Politiek, Voor, Tegen, Medestander, Concurrent... is en blijft ingewikkeld. Neemt niet weg dat als de beste man een uurtje in zijn programma mist, ik dat best wel met hem wil invullen...
De Dalai Lama is een staatshoofd in ballingschap, de leider van een volk. Niet alleen een religieus leider, in het tibetaanse systeem vallen de religieus en wereldlijk leider samen, net zoals ooit het geval was met de paus.

Het lastige hierbij vind ik altijd dat de misstanden in Tibet door de Chinese regering natuurlijk vreselijk zijn, maar ik ook principieel tegen de staatsvorm ben zoals Tibet die als onafhankelijke staat onder de Dalai Lama zou hebben. In dat scenario zou de Dalai Lama namelijk de facto een religieus dictator zijn.

Begrijp me niet verkeerd, volgens mij is de Dalai Lama een goeie vent. En wat de Chinesen allemaal uithalen in Tibet, vind ik vreselijk. Het is eigenlijk net zoiets als bij de Oranjes: de monarchie is een staatsvorm waar ik principieel tegen ben, maar gelukkig zijn de poppetjes op het moment best oké.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp het dillemma en zit daar ook een beetje mee. +1
Je snijdt een interessant punt aan wat betreft "scheiding van kerk en staat". Wat mij daarin persoonlijk zeer bezwaard is dat Balkenende overduidelijk de doorslag geeft aan de dienst aan "de Mammon" (=het Geld). En dat zou je nu juist NIET verwachten van een christen die Balkenende voorstaat te zijn. Niet verwachten van de keuze-uitkomst van een christelijk politicus. Stelt mij persoonlijk bitter teleur in deze mens Balkenende. Ik zou zeggen: ongeacht de politieke consequenties verwelkomt een christen elke vreemdeling in zijn/haar land. Het (tijdelijk) welkom. Dat is het minste. Daarbij is het spirituele gedachtengoed van de Dalai Lama simpelweg iets waar je niets op tegen kunt hebben, tenzij, tenzij de DL een politiek spelletje speelt, maar in de "NEE"-argumentatie hoor ik niets daarover.
Dat vind ik het exceptioneel zwakke van Balkenende.
In antwoord op jouw vraag: Balkenende "moet" helemaal niets, maar de bron waaruit hij zegt zijn inspiratie te vinden is huidig in tegenstelling met zijn gedrag.
Tenzij.