Elk jaar vertrekt de koningin naar de Ridderzaal waar ze de troonrede voorleest. Meer dan 200 jaar geleden was Prinsjesdag de dag waarop Prins Willem V jarig was: 8 maart. Dit was een feestdag, waarbij iedereen het oranjegevoel kreeg.

Een paar jaar later, in 1815, ontstonden de Eerste en Tweede Kamer. Zij moesten samen vergaderen over de troonrede. Zij besloten dit op de eerste maandag van november te doen. Veel mensen vonden dit te laat in het jaar, waardoor het uiteindelijk de derde maandag van september werd. Deze dag werd Prinsjesdag genoemd.

Na een paar jaar werd de dag weer veranderd. Veel volksvertegenwoordigers moesten namelijk op zondag al van huis weg om maandag in Den Haag te zijn. Dit beviel hen niet, omdat zondag een verplichte rustdag was. Daarom werd de troonrede verplaatst naar dinsdag. Dit is niet meer veranderd, waardoor Prinsjesdag nog steeds op de derde dinsdag van september wordt gehouden.