Hoeveel kijkgeld betalen we?

Op 1 januari 2000 is de omroepbijdrage afgeschaft.
Sindsdien betalen we extra belasting voor dat doel.
Het verschil is wel dat je vroeger precies kon zien wat het kostte, en nu niet meer. Hoeveel betaalt een gezin gemiddeld vandaag de dag aan de publieke omroep?

13 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch al meer dan 10 jaar afgeschaft?
Ik betaal in ieder geval niks.
Wanneer de Vlaamse begroting een gat zou vertonen....zouden ze het terug kunnen invoeren.Maar waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wij wonen in Duitsland maar ik heben sterk vermoeden dat we DUBBEL KIJKGELD BETALEN.

Het beste antwoord

Het antwoord is eigenlijk simpel. We betalen geen omroepbijdrage meer. Maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt.

Henk Hagoort, (de NOS-bobo) beweert dat het 75 Euro per gezin is. Maar anderen zijn het daar weer niet mee eens, en dat geeft al aan, dat het niet goed meer is te achterhalen, wat ons de publieke omroep nu werkelijk kost. We kunnen ook niet of nauwelijks achterhalen, wat bibliotheken, snelwegen, scholen, ontwikkelingshulp of onderwijs ons per jaar kost.

Hier een citaat, en een link om verder te lezen:

"De Nederlandse publieke omroep is níet de goedkoopste van Europa. Bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) stelt ten onrechte dat de belastingbetaler ‘slechts’ 75 euro per jaar per huishouden betaalt voor de publieke omroep. De kosten zijn bijna twee keer zo hoog."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
+1 voor de nuttige link. Ik lees daar een bedrag van 116 euro. Dat zou toch het antwoord op mijn vraag kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is de berekening niet eenduidig, krijgen vele partijen het geld in vele stukjes-en-beetjes. Toen we nog kijkgeld betaalden, kregen de omroepen er trouwens ook nog geld bij, dat was ook niet hun enige inkomen, dus je kunt het niet 1-op-1 vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien vele mensen alle dagen van het jaar tv kijken, vind ik het nog niet veel. Voor 50 cent per avond ben je onder de pannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als de kosten 116 per huishouden zijn kan het nog steeds zo zijn dat gemiddeld "maar" 75 per jaar betaald wordt.
Dat zou dan wel betekenen dat reclame inkomsten de rest van dat bedrag ophoesten. Overigens: Aangezien deze bijdrage opgenomen zit in de belasting betaalt de bijstandstrekker niets (nagenoeg niets) en de tweeverdiener meer dan het dubbele. De bijstandstrekker echter heeft wel veel meer tijd gebruik te maken van de diensten van de omroep....of ie het doet is verhaal 2 natuurlijk.