In de periode tussen het ontslag van de oude regering en de benoeming van de nieuwe regering, blijft de oude regering aan de macht. De bevoegdheid van de regering is dan wel beperkt tot het afhandelen van de ‘lopende zaken’. Dat wil zeggen tot de dagelijkse bestuurstaak, zoals het nemen van enerzijds spoedeisende maatregelen en anderzijds het afwikkelen van routine-aangelegenheden. Het begrip ‘lopende zaken’ is gegroeid uit de politieke praktijk. Geen enkele formele tekst regelt deze aangelegenheid.
Dat de ministers verder mogen regeren, houdt verband met de noodzakelijke continuïteit van het beleid. Dat hun bevoegdheid beperkt is, komt door het feit dat de volksvertegenwoordigers geen effectieve controle meer kunnen uitoefenen op de regering.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon hetzelfde als een demissionaire kabinet in Nederland. De Vlamingen gebruiken liever geen Franse termen. Het woord zegt het al: de regeren bestuurd het land zonder nieuwe beleid en wetten te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,ik denk de * zittende regering* , dat die dus zo heet.