waar kan ik een overzicht vinden van uitgaven aan ontwikkelingshulp van de overheid ?

Dus hoeveel geld een bepaalde organisatie komend jaar krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

in principe geeft de overheid niet aan organisaties.

De ontwikkelingshulp van de overheid wordt ontwikkelingssamenwerking genoemd. De Nederlandse overheid geeft dan geld aan de overheid van een ontwikkelingsland. Natuurlijk is er voor zover mogelijk controle op wat er gebeurt met het geld.

Soms doet de overheid wel een donatie aan een bepaald doel. Bijvoorbeeld bij serious request van het rode kruis.
Dit wordt natuurlijk tegenwoordig in de begroting meegenomen.

Er wordt ongeveer 0,8 % van het bruto nationaal product besteedt aan ontwikkelingssamenwerking. Dat is 4 a 5 miljard euro per jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
er wordt vaak wel subsidie gegeven aan hulporganisaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat er mij om welke organisatie krijgt welk bedrag