Krijg je een strafblad bij een boete?

Stel dat je zwart hebt gereden of een boete krijgt van boven de 100 euro komt dit op je strafblad? (als je ze hebt betaald)

Maakt het ook verschil of je minder of meerderjarig bent?
Ik heb volgende maand een schoolexamen van maatschappij leer :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een verkeersboete krijgt van bijvoorbeeld verkeerd parkeren of bellen achter het stuur komt dit dan ook op je strafblad te staan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Snelheidsovertredingen met 50 km of meer te hard
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een snelheidsovertreding tot 30km/u te hard wordt de zaak afgedaan met een boete. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) stuurt hierover een brief met een acceptgiro.
Tussen de 30 en 50 km per uur wordt de overtreding geregistreerd in het Register Gedocumenteerde Snelheidsovertredingen met een kans op een extra hoge boete.
Bij een snelheidsovertreding van 50km per uur en meer kan de politie gelijk uw rijbewijs innemen. De rechter bepaalt wanneer u het rijbewijs weer terug krijgt.

Antwoorden (1)

Belangrijk is dat je de termen strafblad en strafregister niet meer gebruikt. Sinds de invoering van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (WJSG) bestaan deze termen niet meer. Officieel sinds 1 april 2004 is de terminologie als volgt:
het strafregister heet nu Justitieel Documentatie Systeem (JDS);
en het strafblad heet nu 'uittreksel justitiële documentatie'.
Het uittreksel bevat een overzicht van iemands justitiële antecedenten oftewel zijn strafrechtelijk verleden.
Voor het beantwoorden van de vraag is het belangrijk te weten of het gaat om een misdrijf of om een overtreding. In het algemeen kan gezegd worden dat de wat ernstiger delicten misdrijven zijn en de rest overtredingen.
Voorbeelden van misdrijven zijn: diefstal, belediging, mishandeling, valsheid in geschrifte, openlijke geweldpleging en het kweken van hennep.
Voorbeelden van overtredingen zijn: verboden naaktrecreatie, niet verschijnen als getuige, geen aangifte doen van een geboorte, lichte verkeersdelicten en openbare dronkenschap.
Voor overtredingen, zoals zwart rijden komt alleen een aantekening op de justitiële documentatie vanaf het moment dat het Openbaar Ministerie een beslissing heeft genomen over de afdoening van de zaak.
In de volgende drie gevallen volgt helemaal geen aantekening:
er wordt een strafbeschikking opgelegd van minder dan € 100,00;
de zaak wordt geseponeerd zonder bijzondere voorwaarden; en
de rechter legt een geldboete op van minder dan € 100,00.
Er zijn bijzondere gevallen dat een strafbeschikking onder 100 euro wel een aantekening oplevert, maar daar valt zwart rijden niet onder.
De Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (WJSG) bepaalt wat er geregistreerd moet worden. Er is geen aparte regeling voor minderjarigen getroffen.
Voor kinderen die jonger zijn dan twaalf jaar wordt niets geregistreerd. Kinderen tot twaalf jaar kunnen namelijk nooit vervolgd worden.

Toegevoegd na 47 minuten:
Van de lichte overtredingen die onder de wet Mulder vallen, wordt geen registratie bijgehouden. Dit betekent dat er geen aantekening komt in het justitiële register.
Hierbij een lijst van overtredingen die via de “Wet Mulder” automatisch en puur administratief afgehandeld worden, waarvan dus geen registratie wordt bijgehouden.De boetes zijn van het jaar 2016.
http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/21494-verkeersboetes-2016-administratiekosten-30-procent-omhoog
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw snelle antwoord:) Dus overtredingen komen in het ‘uittreksel justitiële documentatie’ wanneer je voor de rechter komt.
En als je een geldboete van boven de 100 euro krijgt .
Klopt dit?
erotisi
7 jaar geleden
Kun je dat zwartrijden wat toelichten? Er bestaan 2 soorten zwart rijden, met het OV en auto rijden zonder wegenbelasting. Maar als je nu zwart rijdt in de trein kun je dan door het OM vervolgt worden? Zo ja ogv van welk artikel? diefstal? En kan dat ook voor auto?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met zwartrijden bedoelde ik in de tram,auto, trein of metro:)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met ingang van 1 april 2016 was een boete voor zwartrijden in het openbaar vervoer € 50.
(Besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu). De boete wordt een Uitstel van Betaling (UvB) genoemd. De kosten hiervan zijn de kosten van een normaal treinkaartje (enkele reis of retour) plus een wettelijke verhoging van 50 euro. Daarbij komen 15 euro administratiekosten.
Gelijk betalen voorkomt strafvervolging wegens niet naleving van artikel 70 Wet personenvervoer 2000 (Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer).
Als de zwartrijder geen gebruik maakt van gelijk betalen, wordt het UvB omgezet in een proces-verbaal, welke naar de Officier van justitie gestuurd wordt, en deze gaat dan tot vervolging over, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Goku, niet helemaal, ik weet het, het voor iemand die niet dagelijks met de rechtspraak te maken heeft bijzonder verwarrend. Handhold bellen kan een boete opleveren van
€ 230,--. Maar dat is een zgn Muldertje dus geen aantekening in het Justitiële uittreksel.
De Mulderwet heeft officieel:
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Je ziet daar zit het begrip administratiefrechtelijk in. De boetes zijn bestuurlijke boetes.
Zwart rijden is strafbaar op grond van de wet personenvervoer. Als je de UvB gelijk betaalt is het een bestuurlijke boete, wordt de boete omgezet in een proces-verbaal wordt het een strafrechtelijke boete omdat er nu een strafrechtelijk proces is doorlopen.
Er zijn ook nog grijsrijders, dat zijn personen die kans zien halverwege de rit per bus of metro te betalen. Die checken in de bus al uit en blijven nog een paar haltes zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, rijden en geen wegenbelasting betalen komt ook voor (wat niet). Er rijden in Nederland een flink aantal auto’s rond waarvoor geen wegenbelasting wordt betaald of te weinig.
Een kenteken schorsen en toch rijden komt ook
voor. Het wordt in de volksmond zwartrijden genoemd, maar is het in feite niet. Het is wel een vorm van fraude. Ik ga hier niet uitleggen hoe men dat allemaal doet. Dat hiervan een aantekening in de documentatie komt lijkt mij duidelijk.
Normaal kan men het niet voor elkaar krijgen om géén wegenbelasting te betalen terwijl dit wel zou moeten, het kan wel andersom. Vergeten het kenteken te schorsen of uit te laten schrijven volgens de regels terwijl de auto of de e-bike van een mevrouw die wel iets anders aan haar hoofd had dan een schorsing verzorgen.
Men moet toch de verschuldigde belasting betalen tot het moment van de officiële schorsing. Mensen zijn hier niet altijd op attent en moeten hoge naheffingen betalen.
Het CJIB is onverbiddelijk.
http://gijzelingsadvocaat.nl/wp-content/uploads/2015/11/Rapport-gijzeling-ombudsman.pdf
zie o.a. blz 15.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt :)