Ik weet niet zo goed wat ik hier nou mee moet

Ik ben docent op een VMBO school.
Vandaag sprak ik 2 leerlingen aan omdat ze tijdens de les nepnagels op aan het plakken waren.
Nadat ze na diverse waarschuwingen hiermee doorgingen heb ik de nepnagels afgepakt met de mededeling dat ze die na schooltijd terug zouden krijgen.
Meisje nummer 1 word hierop meteen boos en zegt dat ze mijn nek wel zou breken, waarop ik haar meteen zeg dat ze de les moet verlaten. Meisje nummer 2 komt achter mij aan als ik de nagels op wil bergen met de mededeling dat ze ze net op wilde ruimen, dat ik haar niet de kans heb gegeven om het op te ruimen en staat bijna boven mij (ik ben niet zo groot) te schreeuwen dat ik de nagels terug moest geven.
Waarop ik ook haar meteen zeg dat ze kan vertrekken.

Om een toch al vrij lang verhaal niet nog veel langer te maken, meisje nummer 1 is nu dus geschorst en meisje nummer 2 is de moeder gebeld met de mededeling dat als er nog 1 keer iets gebeurd dat ze ook geschorst gaat worden.

Ik ben eigenlijk de hele tijd vrij rustig gebleven, neem de bedreiging ook echt niet serieus maar het zit me toch niet lekker merk ik nu.

Wat is jullie advies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf vooral consequent en geloven in je handelen.
Dan weten ook zij wat ze aan je hebben en wat ze kunnen verwachten.
Duidelijkheid, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima gehandeld, petje af hoor.
Ik hoor van mijn kinderen wel dat docenten ook andere taal uitslaan, dat vind ik dan ook geen voorbeeld.
Kalm en consequent handelen is denk ik de beste methode.

Het beste antwoord

Je bent helemaal goed bezig geweest. Keurig, goed gedaan, zou ik zeggen. Zowel helemaal volgens het boekje als volgens de officiële regels, en ook volgens de geldende morele normen. Prima dus!

Het gebeuren, inclusief de bedreigingen en de overige reacties van deze meisjes, zijn echter volkomen normaal. Zeker op een VMBO-school.

Wat dat betreft bof je nog dat je hier met twee meisjes te maken hebt. Ik heb het verhaal gehoord van een docente in het VMBO die iets vergelijkbaars had, maar door een jongen werd bedreigd. Zij vrij klein, hij groot, breed en erg sterk. Haar neus ter hoogte van zijn navel. Hij bedreigde haar met grof lichamelijk geweld. Dit gedrag bleek heel normaal te zijn.

(Zij is daarna les gaan geven op een VWO-school. Ook wel eens mot met de leerlingen daar, maar wát een verschil in gedrag!)

Als jij hier echt last van hebt, moet je je serieus af gaan vragen of je wel op het VMBO thuishoort. Wat hier is gebeurd, was, sorry dat ik het zeg, een klein akkefietje. Onbeduidend. Normaal, dagelijks werk. Niets aan de hand.

Jij zit er echter mee. Het vreet aan je.

Dat ga je dus niet jarenlang volhouden.

Zo gezien, blijven er voor jou drie mogelijkheden over:

1.
Wen eraan. Je mag er best even over inzitten, dat voorkomt dat je je alertheid verliest. Maar na een dag of twee, drie moet zoiet echt *helemaal* uit je systeem zijn. Dat je er echt helemaal niet meer over nadenkt, dat het wég is. Dat is de enige manier om het meerdere jaren vol te houden in het VMBO.

2.
Stap over naar een ander schooltype. VWO bijvoorbeeld. In een betere wijk. Het maakt nogal wat uit of je op een VMBO in hartje Rotterdam zit, of op een VWO in Leeuwarden.

3.
Ga weg uit het onderwijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Klinkt hard. Sorry. In mijn ogen is het niet anders, en heb je het meest aan een eerlijk antwoord. Hopelijk kun je jezelf beschermen, zodat je geen psychisch wrak wordt.

Je zult zelf moeten (en kunnen!) bepalen wat voor jou het beste is.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ha, die Sprenk;

Ik denk dat je prima hebt gehandeld; in jouw les bepaal jij wat er gebeurt! Vooral niet op je handelen terugkomen of compromissen sluiten anders wordt er straks over je heen gelopen. Figuurlijk dan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat soort bedreigingen zijn niet serieus, lijkt me. Een bedreiging wordt pas serieus als er feiten en omstandigheden worden genoemd. Omdat je dan kunt merken dat de bedreiger echt aan het plannen is. Ik denk niet dat meisje 1 weet hoe je een nek moet breken. Een bedreiging als "Ik wacht je na schooltijd op en sla je dan met m'n fietsketting" is veel bedreigender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte Heer,

Ik vind dat uw een juiste keus heeft gemaakt omdat iedereen die met iets anders bezig is tijdens de les het risico loopt om te worden aangesproken, dit geld voor mobiele telefoons, lippenstift, etc.

Het tweede wat er gebeurde is dat u bent bedreigd door het eerste meisje en dan loop je het risico op een flinke straf als een schorsing.

Wat mij wijsheid lijkt is dat u een gesprek aanvraagd morgen met beide meisjes en met hen het voorval bespreekt.
Waarschijnlijk hebben ze de fouten ingezien, en dan kunt u ook uitleggen waarom u zo heeft gereageerd.
En zeer waarschijnlijk ontvangt u ook wel een excuus...
Dan voelt het allemaal weer wat beter...

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een bizar verhaal.
Jouw actie er de daarop volgende reactie was duidelijk naar deze "dames" toe. Het siert je dat je niet ingegaan bent op hun dreigingen.
De directie heeft jouw actie goed gekeurd door een schorsing op te leggen. Het bang zijn kan ik me voorstellen, maar probeer dit in de hand te houden. Je hebt nu een "punt" gemaakt en de dames weten nu dat er met jouw niet te spotten valt. Zelfverzekerdheid heeft niets met lengte te maken.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Het is niet zo dat ik echt bang ben ofzo. Ik had gisteravond echt zo'n moment van: ben ik hiervoor het onderwijs in gegaan?
Ik had vandaag wel het idee dat het voor de klas al iets opgeleverd had. meisje 1 was er niet en ik had het gevoel dat er wat meer respect was. (alhoewel dat ook zou kunnen komen dat we deze ochtend een ontbijt hadden en daarna zijn gaan schaatsen;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je je af en toe af vraagt waarom ben ik in het onderwijs gegaan.
Ik heb diep respect voor jullie..
De vraag is denk ik moeilijk te beantwoorden omdat wij niet in jouw schoenen staan.

Ik denk dat je juist gehandeld hebt tot nu toe door je niet te laten verleiden tot boosheid of aggressiviteit van jouw kant, hoewel dat misschien wel begrijpelijk was geweest, ik denk dat dat al een pluspunt is.

Verder zou je kunnen overwegen aangifte te doen in verband met bedreiging, maar of dat de situatie beter maakt betwijfel ik.

Persoonlijk zou ik het er dan ook bij laten in die zin dat met de schorsing denk ik ook een duidelijk signaal is afgegeven, ik zou positief blijven en ervan uitgaan dat dit voldoende is geweest in de gegeven situatie.

Ondanks dat dit van een enorme teloorgang in normen en waarden getuigt (hoe cliché dat ook klinkt) moet je je denk ik toch over dit soort situaties heen kunnen zetten, ik hoop ook dat je dat lukt en ik wens je daarbij veel sterkte, het kan eventueel helpen om met iemand die je kent / vertrouwt erover te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan vraag je je toch wel af wat die dames op school komen doen. Zijn de lessen dan zo vervelend? Zitten ze in een verkeerde studierichting?Hebben ze thuis geen beleefdheid geleerd?
Misschien kan de schoolpsycholoog zich in dit probleem verdiepen.Best is dat je deze vampirella's een tijdje niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik ben geen docent en heb die ambitie ook niet maar ik weet wel wat voor een leerling ik was en ik was niet gemakkelijk (ik ben zelfs een keer preventief de klas uit gezet) en naar het schijnt erg onvoorspelbaar. Vanuit die ervaring kan ik nog wel een antwoord geven.

iig: je kan als docent niet de beste vriend van leerlingen zijn en dan hun respect proberen te verdienen. Andersom kan wel. En de meeste van mijn klasgenoten indertijd respecteerden docenten alleen maar als ze echt boven de klas stonden. Vooral de docenten maatschappijleer maakten vaak de fout vanaf het begin de teugels los te houden onder het motto dat het een iets ander soort les was dan de rest en konden vanaf dan echt geen orde meer houden.

Dus ja: ik vind dat je goed gehandeld hebt. Het lijkt me niet leuk om dergelijke maatregelen te moeten nemen als docent maar de boodschap zal daarmee wel duidelijk genoeg moeten zijn. Een geintje moet kunnen maar je moet als leerling wel de grenzen kennen. En er zijn heel veel manieren om dat doel te bereiken. Zo had ik docenten die vanaf de eerste minuut enorm streng waren en dat bleven. Maar ook het type Perkamentus... Orde houden en overwicht hebben heeft naar mijn mening niks met postuur te maken maar met houding. Een zelfverzekerde docent die *consequent* is met de toepassingen van zijn regels in de klas zou weinig moeite moeten hebben om orde te houden (dus niet eerst 3x waarschuwen en dan een keer 2x en dan 4x iod).

Ter vergelijking: de meeste van de docenten die ik indertijd had hadden in de eerste plaats al geen probleem gemaakt van de nagel set maar meteen de deur gewezen met de mededeling voor de volgende les het huidige hoofdstuk uit het lesboek overgeschreven te hebben. Dus ik vind de aanpak nog geduldig geweest....
Overigens mijn wiskunde docent in de lagere klassen heeft naar eigen zeggen in zijn gehele carrière als docent nooit een leerling uit de klas hoeven verwijderen. Maar die man heeft een uitzonderlijk talent om leerlingen als het ware te 'lezen'.

Het hangt ook een beetje van het soort leerling af. De meeste leerlingen zijn in mijn ervaring niet bijzonder veel in school geïnteresseerd. Een enkeling zal de lessen te gemakkelijk vinden en als gevolg daarvan opstandig worden. Volgens is er pas iets mis is als de klas als collectief opstandig begint te worden maar dat gebeurt meestal alleen als een docent daadwerkelijk onredelijk is.

En dat dreigen schijnt tegenwoordig modern... Niet moeilijk over doen. Gewoon schorsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zelf oud vmbo leerling en kan me erg vinden in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie.
Vind het goed verwoord!
Goed gereageerd;

blijf vooral rustig en ga dus niet niet op hen in. Blijf vooral standvast en bij wat je het eerste hebt gezegd ( denk hier dus wel over na voordat je dat zegt ). Uiteindelijk is het gewoon een feit uit respect dat de leraar het laatste woord heeft, net als een scheidsrechter bij een sport.

De bedreigingen moet je niet serieus nemen, dit zijn gewoon opvliegers die de dames hadden om zichzelf enigszins voor de klas te bewijzen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn pubers, en die proberen alles uit. Kennelijk dachten ze bij jou dit te kunnen maken. Wees niet bang voor ze, dat hebben ze feilloos door en dan ben jij als leerkracht zeker weg. Je moet ze oook niet diverse keren waarschuwen, 1 keer en dan direkt maatregelen nemen. Zorg dat je meer overwicht uit gaat stralen, daar zijn cursussen voor, maak je breed en die bedreiging? Echt niet serieus nemen, dat doet ze echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen heb je goed gehandeld.
jij bent de baas in de klas,en niet de de rest die zit er om wat te leren.
goed dat je later al een gesprek met ze bent aangegaan,zo kun je de haatgevoelens tegen je wegnemen.
stel dat je de situatie wel had toegestaan,dan waren hun nu de baas geweest.
dat de jeugd steeds mondiger wordt is bekend,maar bedreiging is een ernstige zaak,maar ik zou zeggen probeer de zaak met praten op te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt dat je juist gehandeld hebt. Heel erg goed ook dat jij rustig blijft. Op die manier toon je dat ze geen vat op je hebben. Van de meiden zelf vindt ik het heel dom dat je nagels belangrijker vind dan scholing wat wil je dan later worden?! Hoe mooi je onder de rode lamp kan fleurten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo! Ik zou willen dat alle docenten zich zo opstelden.
Mijn zoon van 14 wilde graag leren en kwam vaak kwaad thuis omdat het weer zo`n "zooi" in de klas was. Hij kon zelfs de uitleg niet eens verstaan omdat iedereen aan het praten was en niemand zich iets aantrok van de woedende docent. Dit was in de brugklas van de HAVO. Ik heb zelfs eens een leraar ter rekenschap getrokken, omdat hij tijdens het lesuur "drama", waarin ze met groepjes moesten samenwerken, de hele groep een 1 gaf,alleen omdat in mijn zoon`s groepje 2 niet wilden luisteren. De leraar gaf zelf toe dat hij fout was, omdat mijn zoon nooit bij de raddraaiers hoorde en altijd een nette, volgzame leerling was, maar" hij had het even niet meer", zoals hij zei. Hij vergoeilijkte het met:"maar toen mijn stagiaire hem een opdracht gaf om alleen te doen,omdat mijn zoon niet in een groepje wilde samenwerken, gaf ze hem een 9 omdat hij het in z`n eentje beter deed als alle groepjes tesamen". Daarmee was die 1 toch al weer weggewerkt? Ik was woedend op de school, omdat ze dit toelieten, terwijl bij de open dag ermee geschermd werd, dat na een waarschuwing, de ouders moesten komen bij herhaling en als het dan weer zou gebeuren, dus na een rode kaart, zou geschorst worden. Volgens mijn zoon zaten er in zijn klas leerlingen met 3 rode kaarten of meer en er werd niets aan gedaan.Hoewel mijn zoon HAVO-VWO niveau heeft, gaf hij er de brui aan en met 4 onvoldoendes ineens vlak voor de overgang, moest hij naar de VMBO-t. Het gaat nu perfect. Deze school is kleinschalig en er zijn regels die ook worden aangehouden. Hij heeft gewoon HAVO leerstof erbij gedaan en mocht vorig jaar weer overstappen naar de HAVO, wat hij niet wilde. Hij zit nu in de 3de klas, heeft voor alles hoge cijfers, die hij zonder moeite haalt, en wil nu eerst zijn VMBO diploma halen en dan overstappen naar de HAVO. Dan zijn de leerlingen ook wat ouder en de klassen misschien wat rustiger.Dat hopen we dan maar.
Ik vind het TOP wat je gedaan hebt! Dreigen doen ze omdat het stoer klinkt en het mode lijkt te zijn geworden, maar als puntje bij paaltje komt, kijken ze wel uit. Het zou te gek voor woorden zijn als iedereen zich door kinderen liet tiranniseren, helaas gebeurt het wel en de paar (waaronder jij) die laten blijken niet bang te zijn ( ook al ben je dat stiekem toch) die moeten we als ouder en welwillende leerlingen, koesteren.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! Het is jammer dat niet alle leerlingen het ook zo zien. Er kwam zelfs een andere leerling naar mij toe om te vragen waarom ik beidde meisjes eruit gestuurd had.
Helaas heb ik de ervaring dat leerlingen vaak de docenten waar alles mag leuker vinden dan de strenge docenten.
Maar gelukkig hoeft het van mij niet dat de leerlingen mij leuk vinden.
Dreigen is inderdaad heel stoer ofzo onder de jeugd en ik neem het ook echt niet serieus!