Wat zijn de positieve kanten van Anarchie als staatsvorm ?

een ouder en wijzer iemand vertelde mij dat in het oeroude griekenland mensen een tijdje in een soort georganiseerde anarchie leefden en dat dat helemaal niet zo een chaos was als je zou denken ?
Is anarchie een serieuze bestuursvorm of is het gewoon gelijk aan chaos ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Anarchie betekent letterlijk geen heerser, dus geen overheidsorgaan die zegt wat we moeten doen of wat het beste voor ons zou zijn.
Iedere besturingsvorm die wordt ingevoerd wordt op de 1 of andere manier wel weer aangepast.

Wij noemen hetgeen waar wij in leven een Democratie, maar feitelijk is het wat anders, maar we noemen het maar een Democratie omdat we stemrecht hebben en een hele hoop andere vrijheden, maar in werkelijkheid kun je het ook een andere naam geven, want democratie staat voor volk aan de macht, maar hoeveel hebben wij nou echt als volk te zeggen?
Veel vergeleken met andere landen, maar weinig als je de betekenis letterlijk neemt.

Als er Anarchie ingevoerd zou worden, dan wil dat nog niet zeggen dat het gelijk chaos wordt, want waarschijnlijk krijg je gewoon een combinatie van bepaalde besturings vormen maar noemen we het Anarchie omdat er bijvoorbeeld geen overheid meer zal zijn, maar er zal altijd wel iemand een soort van leiding nemen, dus zou het al geen anarchie kunnen zijn, maar net als democratie tegenwoordig, zullen het gewoon anarchie blijven noemen, als er geen invloed meer is van een overheidsorgaan.

Wat de voordelen zijn aan anarchie, ik kan er wel een hoop opnoemen maar dat is voor ieder mens anders.
Iedereen zal het anders zien en er zullen ook een hoop nadelen zijn, het ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt.
Wat totale chaos zal het niet worden, tenminste niet overal, in de steden krijg je bijvoorbeeld wel slachtpartijen van bendes en dergelijke.
Maar als je in een wat rustigere omgeving woont (bijvoorbeeld een dorp), dan is het echt wel mogelijk dat er samen geleefd wordt zonder allemaal rare regels en overheidscontrole, en dat de mens gewoon samen zou leven met regels die voortkomen uit ethiek, respect voor elkaar en begrijpen dat wij mensen elkaar harder nodig hebben dan we denken.
Maar niet iedereen zal zich daar van bewust zijn, dus tja, als Anarchie ingevoerd wordt zul je aan de ene kant chaos krijgen maar ik durf erop te wedden dat er ook bepaalde plekken zijn waar ze wel op die manier samen kunnen leven zonder gezeik en oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Grappig dat je het hebt over "georganiseerde anarchie".
Daar zie ik weinig kwaads in, en veel positiefs. Want dat is ongeveer hoe wij hier leven in Nederland. We zijn zo vrij als een vogeltje, maar het is allemaal alleen wel een beetje georganiseerd, zodat het geen chaos wordt.

Ben je weleens op een vergadering van anarchisten geweest? Daar heerst anarchie, en niemand komt aan het woord, omdat iedereen doorelkaar heen schreeuwt. En als dat niet effectief blijkt te zijn, om de plannen voor het afschaffen van het kapitalisme en de staat, te bespreken, staat er iemand op om de leiding te nemen. Dan is het geen anarchie meer, en zijn ze met iets bezig wat ze nou juist zelf niet willen. Een vergadering van anarchisten is altijd het bewijs dat anarchie niet mogelijk is.

Anarchie als staatsvorm betekent gewoon chaos, want iedereen beslist zelf. En dat kan niet als je met zoveel mensen op een kluitje zit. Zelfs in een gezin, zal er iemand moeten zijn die de leiding neemt. Er zijn dus geen positieve kanten aan anarchie. Was dat wel zo, dan waren bepaalde vormen van anarchie allang ingeburgerd in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn toch ook allerlei vormen van anarchie al ingeburgerd? In een huwelijk of vriendschapskring bijvoorbeeld. Daar is het toch niet zo dat de de één zijn macht oplegt aan de ander, of dat er regels zijn opgesteld waar je je aan moet houden? Dat iemand de leiding op zich neemt, is geen tegenovergestelde van anarchie. Zolang de rest het ermee eens is dat die ander de beslissingen neemt, en de rest niet verplicht is die leider te volgen, past dat prima binnen anarchisme. Dat vergaderingen van anarchisten meestal niet werken, ben ik wel met je eens. Er zijn meerdere stromingen van anarchisme, de meest bekende is de chaos-stroming, vol mensen die zich anarchist noemen omdat ze vol boosheid en frustratie zitten en daarom overal tegen willen schoppen. En dan is zo'n bijenkomst natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Niet alle stromingen zijn zo. Maar deze stroming is wel het zichtbaarst, waardoor mensen die sfeer zien als gelijk aan anarchisme, wat natuurlijk niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed stuk Fynnya! Je hebt in veel dingen gelijk, hoewel ik me wel afvraag, of je nog van anarchie kan praten als er een duidelijke leider aanwezig is. Dat er stromingen zijn in anarchie daar heb je zeker gelijk in. In een huwelijk of vriendenkring, waar geen sprake is van leiderschap, waar iedereen vrij is, en waar allerlei dingen gezamenlijk worden besloten, zal misschien best ook anarchie zijn, maar ik denk dat we dat gewoon zo niet noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oneens. Onze staatsvorm heeft niets met anarchisme te maken. En ik heb nog nooit zulke serieuze vergaderingen meegemaakt als in groepen met een anarchistische grondslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mesher :)
Ik denk dat het vooral uitmaakt hoe het precies zit met die leider.
Soms is er één iemand die meer initiatief neemt op een bepaald gebied dan de rest van de mensen, of die het meest nadenkt over hoe bepaalde dingen te creëren of oplossen zijn, of het meeste kennis of ervaring over een bepaald onderwerp heeft. Daardoor brengt die persoon meer in dan anderen, en bepaalt dus grotendeels de koers. Dat is inderdaad iets dat vaak heel automatisch al gebeurt in een groep. Zo iemand zou je dan de leider kunnen noemen. Maar zolang diegene zelf de beslissingen neemt wanneer anderen geen zin of interesse hebben, maar wanneer zij wel interesse hebben hen laat bepalen, de koers aanpast wanneer anderen daarom vragen, vind ik dat het wel nog binnen anarchisme past.
Maar wanneer een leider die zijn/haar oordeel belangrijker vindt dan die van een ander, of wanneer de andere mensen denken dat de leider meer mag beslissen dan een van hen, is het inderdaad anders.
Vergelijkbaar met hoe sommige managers vooral hun eigen wil doordrukken en anderen kijken wat elke medewerker wil en op basis daarvan een beslissing maakt.
De positieve kanten van anarchie als staatsvorm zijn er niet. Het is net als het pure communisme een prima uitgangspunt in theorie, alleen in de praktijk is het niet uitvoerbaar als staatsvorm.

In Somalië is er al een lange tijd geen centraal gezag. Men spreekt vaak over een anarchie. Dit is niet juist, aangezien er weer locale 'leiders' opstaan die waar de bevolking aan moet gehoorzamen. Zelfs de piraten zijn georganiseerd in deze anarchie...

Anarchie ie geen serieuze bestuursvorm en staat gelijk aan chaos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anarchie, de volledige afwezigheid van elke vorm van overheid of machthebber is een prachtige, ideale staatsvorm.

Althans, in een wereld waar mensen zich gedragen, rekening houden met elkaar, zorgen voor elkaar en omkijken naar elkaar, matigheid betrachten en respect hebben voor elkaars denkwijzen, bezittingen en levenswijze. Waar mensen van elkaars spullen afblijven en uit elkaars persoonlijke leefruimte blijven, elkaar niet lastig vallen of dwarszitten, kortom, in een wereld die niet bestaat. Want hoewel veel mensen daar prima toe in staat zijn, is er altijd een percentage dat zich niet in dat plaatje kan of wil voegen. Voor echte anarchie is heel erg veel beschaving nodig, op een niveau dat we nog bij lange na niet bereikt hebben en zelfs steeds meer lijken te verliezen.

De mens is helaas een opportunist, die zichzelf altijd op een ander level bekijkt en beoordeeld dan een ander, alles wil delen zolang hij zelf niets heeft, en niet meer wil delen als hij de enige is die iets (bereikt of verkregen) heeft. En in die wereld kan er van anarchie eigenlijk maar één ding komen : totale rechteloze, ordeloze chaos, waarin iedereen in angst leeft én nooit ergens zekerheid over zal hebben. Uiteraard doordat er maar een bepaald percentage van de mensen NIET met die onbeperkte vrijheid om kan gaan, omdat ze de bijbehorende onbeperkte verantwoordelijkheid niet aankunnen of aan willen.

Positieve kanten aan anarchie zijn er dus eigenlijk niet. Omdat onbeperkte vrijheid niet bestaat, omdat elke vorm van vrijheid meteen een vorm van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Zolang niet 100 % van de mensen daartoe in staat is, heb je iets van een wetgevende, controlerende en uitvoerende rechterlijke macht nodig. En daarom zijn de Grieken vermoedelijk ook met het idee van democratie gekomen, de een-na-beste staatsvorm vergeleken bij alle andere staatsvormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het meestal niet werkt, omdat er ook altijd mensen zijn die geen zin hebben zich verantwoordelijk te gedragen, is al door anderen uitgelegd.

Maar in een kleine groep, kan het wel degelijk grote voordelen hebben:

- Mensen kunnen zelf verantwoordelijkheid nemen om dingen te verbeteren. Omdat iedereen verantwoordelijk is voor de maatschappij, en mensen die verantwoordelijkheid niet kunnen afschuiven op de regering, zullen de meeste mensen ook meer verantwoordelijkheid gaan nemen dan ze nu doen.
Er wordt vaak automatisch gezegd dat er toch maar een kleine groep is die dat gaat doen, omdat er in ónze maatschappij maar een kleine groep is die zelf verantwoordelijkheid neemt, en er ook een groep is die egoïstisch handelt en rotzooi trapt.
Maar de vraag is natuurlijk of die verdeling wel hetzelfde zou zijn in zo'n maatschappij. Als iedereen van jongs af aan gewend is aan het feit dat je zelf mee moet helpen en daadwerkelijk invloed hebt, zou die verdeling wel eens een flink stuk verschoven kunnen worden.

- Er is geen bureaucratie, dus je kan veel sneller dingen daadwerkelijk veranderen en uitvoeren. Als je een plan hebt, kan je het meteen doen. Ook kan dat ervoor zorgen dat mensen zich minder machteloos voelen.

- Niemand wordt beperkt door wat anderen bepalen dat niet mag. Dat dit grote nadelen kan hebben, is duidelijk. Maar voor een deel van de mensen heeft het ook voordelen. Er is een groter gevoel van vrijheid. En sommige mensen kunnen leven zoals zíj willen, gelukkig zijn, wat ze in onze maatschappij niet kunnen. Daarbij denk je natuurlijk meteen aan mensen die allerlei dingen doen die een slecht effect hebben op anderen (doden, stelen, seksueel misbruik), maar er zijn natuurlijk ook altijd wel een paar mensen die harmless zijn die door die wetten beperkt worden in hun geluk.

Overigens staat anarchisme niet per se gelijk aan iedereen voor zichzelf en pakken wat je kan, je kan ook met elkaar afspreken dat je veel overlegt en sámen kiest om datgene te doen dat de meerderheid wil. Dat klinkt als democratie, maar dat is het niet: in een democratie worden wij gedwóngen om te doen wat de meerderheid wil, in een anarchie is het niet verplicht, maar kan je er zelf voor kiezen, omdat het handig is om dingen samen te doen.

Natuurlijk heeft het ook nadelen (zoals elke bestuursvorm), maar dat wil niet zeggen dat er niet ook voordelen zijn. En in kleine groepen, kan het denk ik wel werken.