Waarom krijgen ministers niet eerst een proeftijd voor ze een vaste aanstelling krijgen?

Misschien zijn ze wel helemaal niet geschikt voor die functie,gezien het aantal grote fouten wat ze maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Omdat de hele carrière van een minister één lange proeftijd is. Je kunt zo weggestuurd worden...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buuuh
AWM
14 jaar geleden
Ja, buuuh.
Maar feitelijk is het wel zo.
In tegenstelling tot een normale baan, kan een minister zo weggestuurd worden door de kamer.
Daarom is de WW wat luxer geregeld.
Je hebt al een speciale manier om een minister van zijn functie te ontnemen. Namelijk een motie van wantrouwen. De tweede kamer kan een stemming houden waarbij ze hun wantrouwen over de kwaliteit van een minister kunnen uitspreken. Als een meerderheid de motie steunt zorgt dit over het algemeen er voor dat de desbetreffende minister vertrekt. Kortom het zou geen meerwaarde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me een goed idee. Het is nu echt niet zo makkelijk een minister naar huis te sturen, en als ze weg moeten krijgen ze een riante uitkering.

Toch ben ik bang dat het niets zou oplossen. Minister Donner moest aftreden vanwege de brand in het cellencomplex bij Schiphol. In het volgende kabinet kwam hij doodleuk als minister terug.

Het is net onkruid, schoffelen help niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie bepaalt dan of de minister goed functioneert. Ik mag hopen dat dit de volksvertegenwoordiging is. Maar die kunnen op elk moment de minister al wegsturen! Heeft dus niet veel zin naar mijns inzien.
Ze worden gekozen, daarmee verdienen ze al de aanstelling... Dus geen proefperiode...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe zou je dat willen invullen dan, die proeftijd? misschien door een wet dat alle acties van ministers teruggedraaid moeten kunnen worden in de eerste 3 maanden van hun termijn.
Ik zie niet echt een mogelijkheid om dat te doen.
Ministers moeten al een politiek opleiding hebben gehad en voordat ze op de kieslijst komen te staan worden ze al beoordeeld op hun verleden. Verder wordt doordat iedereen die op hun stemt al enigzins aangegeven door de desbetreffende stemmers dat ze vertrouwen in hun hebben. het enige wat dat een beetje in de war schopt is het lijsttrekker principe dat hier wordt gehanteerd