Het is gewoon s'lands eer,s'lands wijs. En daar horen ook de feestdagen bij. Maar we kunnen idd wel wat meer feestdagen in het leven roepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het Dagblad van het Noorden is daar gisteren (1 mei 2010) een interessant artikel over verschenen. Het artikel heeft de titel "Nederland heeft helaas niets te vieren" en gaat erom dat Nederland eigenlijk geen echte betekenisvolle feestdagen heeft (zoals b.v. Frankrijk die op 14 juli de Franse Revolutie herdenkt). Koninginnedag wordt qua betekenis gelijk geschaard aan de dag dat Nederland het WK voetbal wint.

Er wordt in het artikel verder onder andere gepleit om koninginnedag weer op 31 augustus te gaan vieren (2 feestdagen in 1 week 30 april en 5 mei is niet handig) en een feestdag in te stellen op de sterfdag van Willem van Oranje (10 juli).

Toegevoegd na 9 minuten:
Als toevoeging: we hebben inderdaad wel feestdagen, maar dat zijn feestdagen die hun oorspong vinden in het christendom. Van de niet-christelijke feestdagen hebben we er 2 (30 april en 5 mei).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat niet zo is, we hebben er heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland heeft misschien wel net zoveel feestdagen dan de andere EU landen.

Echter, in de andere EU landen heeft men op meer feestdagen vrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feestdagen genoeg, maar weinig vrij. 11 extra dagen, dat is niks, en dan alleen als ze op je werkdag vallen, anders heb je er niets aan. Ze zijn op een paar na ook nog eens allemaal gerelateerd aan religie. Wat inmiddels toch ook een ernstig achterhaald gegeven is. In onze huidige multiculturele samenleving, moet je of de religieuze feestdagen afschaffen of er nog een zooitje bijmaken. Ik ben voor afschaffen en 12 extra dagen naar eigen inzicht in te vullen of 12 extra landelijke rustdagen die nergens aan gerelateerd zijn. Een keer per maand een extra lang weekend. Vrouwendag een dag vrij zou wel heel erg leuk zijn. Kunnen alle vrouwen lekker massaal de hort op. En de dag daarna ook natuurlijk, vanwege de eventuele kater. Van mij mag er ook een mannendag komen.
Kortom, hoe het ook zit, het wordt tijd dat we er iets mee doen.