Waarom gebruiken de media de term gedoogsteun? Gedogen wordt toch alleen gebruikt in een situatie die wettelijk niet is toegestaan?

Zelfde idee is het gebruik van digibeet. Er wordt iemand mee bedoeld die geen verstand van computers heeft analoog aan analfabeet. Maar digibeet is gelijk aan alfabeet dus eigenlijk een computerdeskundige.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je iets gedoogt, dan sta je iets toe.
Dat kan iets zijn wat niet mag, maar kan ook iets zijn wat best mag, maar wat je b.v. niet prettig vindt, of minder geslaagd.

In het geval van Wilders. Het liefst had hij zelf geregeerd, of in ieder geval meegedaan. Dit is een 2e keus voor hem, en het mag dus van hem. Hij gedoogt dus.

Van digibeten weet ik te weinig af: dat mag iemand anders je uitleggen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt helemaal gelijk met het woord digibeet. Dit was me nog nooit opgevallen maar het klopt wel!

Digi = digitaal (dataverkeer)
Beet = Iets kunnen (Want an .... beet betekend iets niet kunnen)

Dus je hebt gelijk dat het gebruik van digibeet niet helemaal klopt, maar onze taal is nou eenmaal zo 'gegroeid' dat een digibeet niet met computers om kan gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval is het nog de vraag of een alfabeet verstand heeft van computers en of een digibeet uberhaupt kan lezen.
Voor wat gedogen betreft, hoeft het niet onwettig te zijn hoor. Ouders kunnen het bijvoorbeeld gedogen dat kinderen een hoop rotzooi maken. Minder prettig, maar niet onwettig.