als je iemand er in hebt geluisd, dan heb je een val voor iemand opgezet.
een luizenleventje is een lekker en makkelijk leventje.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
als je het verband tussen deze uitdrukkingen en luizen had willen weten, had je beter je vraag anders kunnen stellen.
nu vraag je alleen wat er bedoeld wordt met deze uitdrukkingen toch?
Denk bij er 'ingeluisd' bijv. aan een autoverkoper die je een half wrak voor veel teveel geld verkoopt. De autoverkoper heeft dan een luizenleventje van jouw geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luis is een ongevleugeld insect dat als parasiet leeft op mensen en zoogdieren. Met zijn monddelen zuigt hij bloed, of (een andere soort) hij voedt zich met huidafval. Vroeger was het bestrijden van luizen op mensenhoofden erg drastisch en een traumatiserende aangelegenheid. De haren werden ingewreven met zuivere petroleum en het hoofd werd volledig kaal geschoren. Vermoedelijk zijn er daardoor uitdrukkingen ontstaan rondom die ongewenste gasten.
Iemand erin luizen betekent: iemand voor de gek houden, erin laten lopen. En een luizenleven is een gemakkelijk leventje, waarin alles vanzelf gaat. In onderstaande bron staan nog veel meer uitdrukkingen die op luizen gebaseerd zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Als er een Jehovagetuige aan je deur komt en je koopt weer zo'n wachttoren, ben je eringeluisd. Kennis van me won grof geld met de postcodeloterij in borne, hij werkt niet meer en heeft een luizenleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij vertaald is iemand erin luizen iemand dingen voorhouden die je later weer intrekt waarddor de ander gedupeerd achterblijft. Dit kan ik letterlijke n figuurlijke zin.
Een luizenleven is een makkelijk leven, een lekker leventje leiden zonder al te veel inspanningen, net als bij een luis die zich alleen maar hoeft vast te zuigen aan zijn gastheer en dan ten koste van hem (zijn bloed dat ook al helemaal verteerbaar is zich lekker kan laten vollopen.