Waarom is het boek Oorlogswinter fictie?

Kunnen jullie een paar voorbeelden geven uit het boek waarom het boek Oorlogswinter fictie is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.7K
ronron1212
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogswinter_(boek)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik denk dat je niet weet wat fictie betekent. Als je dat weet kun je de vraag zelf beantwoorden. http://www.boekschrijven.nl/verschil-non-fictie-en-fictie/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het boek niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar hoef je toch geen voorbeelden van te geven? Het IS gewoon fictie. Of bedoel je voorbeelden waaraan je zou kunnen zien dat het fictie is als je dat niet weet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voorbeelden waaraan je kunt zien waarom het boek fictie is ja.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bijvoorbeeld:
De familie van Beusekom. Fictief, deze mensen hebben niet bestaan. De barones en het koppelse veer, dat is nooit gebeurd. Het dorp "de Vlank" bestaat niet.
Erna55
7 jaar geleden
Het lijkt erop dat de school ervan uitgaat dat je het boek wel gelezen hebt.
Anders is het heel raar dat er om voorbeelden gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heer Voldemort noemt al een paar voorbeelden. Nog een voorbeeld is dat je veel te weten komt over hoe de personen zich voelen en wat zij denken. Als het non-fictie zou zijn dan kan de schrijver dat alleen maar weten via interviews en daar is hier geen sprake van.
Het verhaal moet dus wel berusten op de fantasie van de schrijver, dus fictie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
met een korte beschrijving: het is niet echt gebeurd. maar het zou wel kunnen gebeurd hebben
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Maar een docent merkt echt wel of je het boek wel of niet gelezen hebt. Een slimme docent vraagt iets heel onbenulligs. Bijvoorbeeld: "Wat zei Michiel tegen zijn moeder, toen ze vroeg wie er aan de deur geweest is, nadat Schafter aan de deur had gestaan?" Iedereen die het boek (recent, en in mijn geval 5 jaar geleden) heeft gelezen weet dit omdat het zo belachelijk is. Maar in een gedownload boekverslag vind je dat niet terug.

Het beste antwoord

De gebeurtenissen in het verhaal Oorlogswinter spelen zich af in een niet bestaand dorp. De schrijver heeft het gebeurde allemaal geprojecteerd op één persoon, een gefantaseerde persoon. Hij weet ook precies wat de hoofdpersoon denkt en voelt.
Oorlogswinter is realistische fictie. De schrijver beschrijft gefantaseerde gebeurtenissen die werkelijkheid zouden kunnen zijn. Het verhaal speelt zich af in de hongerwinter van 1944-1945. De schrijver is dan ongeveer 12 jaar jong en beschrijft zoals hij die tijd zich herinnert en welke angsten hij toentertijd had.

De bedoeling van de schrijver was niet een ware gebeurtenis beschrijven maar de lezers te laten nadenken wat oorlog met een mens doet.
De schrijver heeft een verhaal geschreven met als thema’s: Oorlog en Keuzes maken. Later komt het thema Verlies aan bod.

Toegevoegd na 8 minuten:
Jan Terlouw wil door het verhaal aantonen dat voor jongeren een oorlog misschien spannend lijkt, maar dat niet is. Oorlog is alleen maar gruwelijk. In tijden van oorlog liggen goed en kwaad dicht bij elkaar. Vaak zo dicht bij elkaar dat men het verschil niet meer ziet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel JoanDAre
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geef zelden ongevraagd advies, want ongevraagd advies is zelden welkom,en eng en moraliserend.
Maar nu even toch een klein advies: lees het boek en denk erover na wat jijzelf in zo'n situatie zou doen. Ook waarom je mensen niet kunt veroordelen als zij niets "durven" doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal ik doen ik had niet genoeg tijd dus moest ik het maar vragen.