Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt 'vogelvrij' vandaan?

Als iemand vogelvrij is is hij eigenlijk niet vrij. Terwijl ik juist denk: vogels kunnen overal heen vliegen en zijn daarbij meestal niet gehinderd. Waarom heet het dan toch vogelvrij als je niet vrij bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de middeleeuwen had je de zogenaamde lijfeigenen die dan weer de werknemers waren van de graaf of whatever. Als een van die lijfeigenen, en in principe was iedereen er 1, een overtreding beging werd hij uit zijn positie ontheven en was daarmee vogelvrij of wel geen eigendom van enig graafschap en kon men met hem of haar doen wat ie wilde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het komt van "vrij als een vogel waarop iedereen mag schieten"

Toegevoegd op 07-05-2009 17:49:09
Oh, ik lees het verkeerd. Daar komt het dus juist NIET vandaan. Haha, kom maar op met die duimpjes omlaag... ;-P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand vogelvrij is is hij eigenlijk niet vrij. -> dan is iemand wel vrij maar mensen willen die persoon zijn vrijheid ontnemen (ik denk dan aan de Robbin Hood verhalen). Dus de kans dat diegene werkelijk vogelvrij blijft is gering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogelvrij val je niet meer onder bescherming van de wet.
Ze kunnen dus met je doen wat ze willen zonder consequenties ( als was je een vogeltje)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vogel jacht?!? eenden schieters?!?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk denk dat het te maken heeft met voortvluchtig zijn dus constant onderweg.(net als een vogel)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werden criminelen niet buiten de poort voor de roofvogels neer gehangen? Het niet begraven was slecht voor de ziel. misschien dat iemand anders dit kan staven. Ik weet het namelijk niet zeker na het lezen van al deze antwoorden. Het gebeurde wel, maar of de uitdrukking daar van kwam kan ik niet terug vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van vrij als een vogel in een kooi?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding