Komt de term Romantiek af van het Oude Rome? Etymologisch?

Dus komt het woord 'Romantiek' af van het woord 'Rome'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Antoni
10 jaar geleden
Op basis van deze websites http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/romantiek en http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/romantisch zou ik zeggen van niet. Op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/romantiek staat eigenlijk geen verklaring. Op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/romantisch wordt onder meer vermeld: "in de romaanse taal geschreven", "als in een roman" en "volgens de romantiek".

Het beste antwoord

Toch zijn er ook wel berichten te vinden die de romantiek wel degelijk taalkundig verbindt aan de stad Rome.

Etymologie: Online Etymology Dictionary

Video: “The Origin of the Word "Romance"

Hoewel tegen de regels, ga ik hier maar niets van vertalen, om het origineel te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De naam romantiek is ontleend aan de middeleeuwse romances - verhalen waarin feilbare mensen de droom van volmaaktheid najagen. Aanvankelijk had het woord niet de misprijzende bijbetekenis die tegenwoordig aan een woord als sentimenteel kleeft.
10 jaar geleden
Het heeft niets met het Oude Rome te maken. Het is een stroming in de kunst en kwam op in de 19e eeuw. Het was een reactie op het Neoclassicisme. Men beeldt een verlangen uit naar iets wat onbereikbaar is. De natuur staat in deze stroming centraal en niet de mens. De mens wordt vaak als "nietig"(klein) afgebeeld tegenover de natuur die woeste vormen aan kan nemen.

Ook het leven en de dood worden vaak afgebeeld en er wordt vaak overdreven bij het mystieke.
De kleuren zijn vaak warm, helder met veel licht-donker contrasten. Politieke en heroïsche gebeurtenissen in verre oorden werden vaak afgebeeld. Dit betekende niet dat het ook waarheidsgetrouw was! Want in Marokko waren er(dacht men toen) bijvoorbeeld veel harems en slaven. En dat werd afgebeeld in schilderijen.

De Romantiek kent veel onderwerpen en het beste kun je even naar schilderijen uit de Romantiek googlen voor voorbeelden.
Ook valt de beeldhouwkunst eronder.

Een schilder uit die tijd is Will Turner.